Edith van Duijn is de nieuwe voorzitter van Gorinchem Citymarketing
Edith van Duijn is de nieuwe voorzitter van Gorinchem Citymarketing Fotografie Studio Ziezo

Edith van Duijn blijft aan de weg timmeren met Gorinchem Citymarketing

3 januari 2022 om 08:17 Recreatie

GORINCHEM Edith van Duijn is Martin van Vliet opgevolgd als voorzitter van de stichting Gorinchem Citymarketing. Van Vliet vertrekt vanwege zijn nieuwe baan als gemeentesecretaris in Bergen op Zoom. Van Duijn was al bestuurslid namens stichting Binnenstadsmanagement Gorinchem. De komende jaren wil ze Gorinchem nog meer laten profiteren van de titel 'mooiste vestingstad' van Nederland.

,,Die mooiste vestingstad was een mijlpaal voor ons, maar die moeten we de komende jaren wel gaan verzilveren. We werken nu plannen uit om zo optimaal mogelijk profijt te trekken uit die prijs. Al blijft het lastig vanwege de huidige corona maatregelen, zodat we die planvorming hebben opgeschort tot begin januari." Zelf denkt ze vooral aan meer toeristische informatie in de stad, dit kunnen zowel informatieborden zijn als meer digitale toepassingen, daarover lopen gesprekken met de gemeente Gorinchem. ,,We willen daarin vooral de mooiste vestingstad verbinden met de toekenning van het UNESCO werelderfgoed. De komende jaren kijken we ook naar de mogelijkheden rondom het thema water." In de voorbije zomer trok de binnenstad al meer bezoekers vanwege de prijs voor 'mooiste vestingstad'. Zo brachten in augustus, september en oktober respectievelijk 6301, 5743 en 3486 mensen een bezoek. Dat zijn ruim 9.000 bezoekers meer in drie maanden tijd ten opzichte van 2020. Ook het bereik van de website maakte een forse stijging door.  Al die extra bezoekers wil Mooi Gorinchem onder andere meer wandelroutes aanbieden. Zelf houdt ze vooral van de vesting. Het mooiste plekje is volgens haar de plek waar je zowel de rivier als de binnenstad kunt zien. ,,Als je met je rug naar het Tolhuis staat en via de tweede slinger naar de vesting wandelt, kun je zowel de stad als de rivier zien, dat is echt een prachtig driehoekpunt."

MEERDAAGSE ARRANGEMENTEN Het bestuur van Gorinchem Citymarketing bestaat uit vijf mensen, ze vertegenwoordigen elk een samenwerkingspartner zoals stichting Binnenstadsmanagement, Hartje Gorkum en Horeca Gorinchem. Ook bedrijven buiten de vesting worden in het bestuur vertegenwoordigd. Edith van Duijn vertegenwoordigde voorheen het Binnenstadsmanagement. ,,We zijn in 2018 gewoon begonnen en zoeken nu ook naar de juiste bestuursstructuur. Vooral de continuïteit in het bestuur is belangrijk, gezien de vele ontwikkelingen die komen." In het beleidsplan van Stichting Gorinchem Citymarketing zijn als toeristische doelen meer bezoekers uit een omtrek van ca. 50 km trekken, maar ook bezoekers uit de directe regio die een herhaalbezoek brengen aan de stad. Mooi Gorinchem gaat ook meer meerdaagse, toeristische arrangementen ontwikkelen om zo bestedingen te verhogen voor de economische spin-off. Ook kijkt ze uit naar meer hotelcapaciteit met de komst van het nieuwe Van der Valkhotel aan de A15. Verder ziet ze kansen voor meer nautische arrangementen een aansluiting bij het Sloepennetwerk. 

RAMPJAAR De corona crisis zorgde voor een forse daling van het aantal bezoekers in 2020 ten opzichte van 2018, toch is sprake van een groei van 22 procent meer bezoekers aan de VVV, het aantal website bezoekers steeg met meer dan 200 procent. De stadswandelingen kenden een groei van 38 procent, de fietsverhuur steeg met 381 procent ten opzichte van 2018. Dit zijn de cijfers van 2019, dus voor corona. Voor 2022 zijn twee thema jaren in voorbereiding; de herdenking van de Martelaren van Gorcum in 1572 en 350 jaar Oude Hollandse Waterlinie en de herdenking van het Rampjaar in 1672. 

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

.

Expositie over de Martelaren van Gorinchem in het Gorcums Museum
advertentie
advertentie