Waterpolitie
Waterpolitie ANP Foto

Drie keer meer boetes op water in Werkendam dan in Gorinchem

23 september 2019 om 08:57 Overig

GORINCHEM De waterpolitie deelde vorig jaar in Nederland ruim 2.500 boetes uit aan overtreders op het water. Dat zijn er zo'n vierhonderd meer dan in 2017. De meeste bekeuringen gingen naar hardvaarders, bestuurders zonder geldig vaarbewijs en schippers zonder reddingvest.

In totaal werd met deze boetes zo'n 460 duizend euro opgehaald.

BOETES IN GORINCHEM In Gorinchem werden in 2018 twaalf boetes uitgeschreven op het water, die in totaal goed waren voor een boetebedrag van 1.845 euro.

De volgende bekeuringen werden in Gorinchem uitgedeeld:

Te hard varen met een motorboot: 5 boetes

Geen dodemansknop: 2 boetes

Geen reddingsvest: 2 boetes

Te jonge bestuurder: 1 boetes

Geen (geldig) vaarbewijs: 1 boetes

Overig: 1 boetes

BOETES IN WERKENDAM Het aantal bekeuringen verschilt sterk per gemeente, al voeren waterrijke gemeenten logischerwijs de boventoon. In die zin wekt het geen verbazing dat het aantal boetes en de hoogte van het boetebedrag in Werkendam zo'n drie keer hoger ligt dan in Gorinchem.

In Werkendam werden in 2018 namelijk 35 boetes uitgeschreven op het water, die in totaal goed waren voor een boetebedrag van 5.760 euro.

De volgende bekeuringen werden in Werkendam uitgedeeld:

Te hard varen met een motorboot: 19 boetes

Geen (geldig) vaarbewijs: 6 boetes

Te jonge bestuurder: 3 boetes

Geen reddingsvest: 2 boetes

Geen dodemansknop: 2 boetes

Overig: 3 boetes

Het aantal 'waterboetes' laat een grillig patroon zien. Onder meer het weer – bij mooi weer zijn er meer mensen op het water – en hoe vaak de waterpolitie surveilleert zijn van invloed op het aantal prenten.

Klik op rode bolletjes voor details van waterboetes in regiogemeenten

Over de cijfers

De controles omtrent de veiligheid op het water worden uitgevoerd door de waterpolitie. Hoe vaak zij surveilleert op het water verschilt per regio en jaargetijden. Deze boetes worden verwerkt door het Centraal Justitieel Incassobureau. De cijfers in dit onderwerp gaan over de volgende zeven overtredingen/feitcodes:

Te snel gevaren (motorboot) > De bestuurder van een motorboot (korter dan twintig meter) geeft geen gehoor aan de verplichting om de vaarsnelheid te beperken feitcode W065 of W075, afhankelijk van soort schip – boetebedrag afhankelijk van mate van snelheidsovertreding

Te snel gevaren (groot schip) > De bestuurder van een groot schip geeft geen gehoor aan de verplichting om de vaarsnelheid te beperken feitcode W706. Een groot schip is langer dan twintig meter.

Ontbreken dodemansknop > De bestuurder van een motorboot met een dodemansknop dragen. Dit zorgt ervoor dat de boot afslaat wanneer de bestuurder onwel wordt of overboord slaat feitcode W500i - boetebedrag: €230

Te jonge bestuurder > Om een schip te mogen besturen moet je 16 jaar of ouder zijn. Voor een snelle motorboot is dit 18 jaar of ouder feitcode W150 - boetebedrag €210

Geen reddingsvest aanwezig > Het is verplicht om genoeg reddingsvesten aan boord te hebben binnen handbereik voor alle opvarenden feitcode W501 - boetebedrag varieert van €45 tot €240, afhankelijk van aantal reddingsvesten dat ontbreekt

Geen vaarbewijs* > De schipper is niet in het bezit van een geldig vaarbewijs. feitcode W500b - boetebedrag: €550

Waterskiën waar het verboden is > Waterskiën of op een soortgelijke manier van de vaarweg gebruik maken waar dit verboden is feitcode W528 - boetebedrag: €230

*Vaarbewijs
In Nederland heb je een vaarbewijs nodig wanneer je met een motorboot, rubberboot, waterscooter of jetski vaart die sneller kan dan 20 km per uur. Ook voor schepen met een lengte van meer dan 15 meter moet je dit papiertje op zak hebben. Ruim 300 keer hield een bootbestuurder zich vorig jaar niet aan deze regel, daarmee veroorzaakten zij 12,1 procent van alle boetes te water.

advertentie
advertentie