Afbeelding
Politie

Landelijk minder opgevoerde scooters, in Gorinchem meer

30 september 2019 om 07:15 Verkeer en vervoer

GORINCHEM In Gorinchem werden vorig jaar meer bestuurders van een opgevoerde brommer of scooter beboet dan het jaar ervoor. Landelijke werden voor deze overtredingen juist minder boetes uitgedeeld.

In 2018 kregen landelijk zo'n 8,5 duizend bestuurders van een opgevoerde brommer of scooter een boete. Dat zijn er minder dan in 2017 - in dat jaar werden meer dan negenduizend boetes uitgedeeld - maar het opgehaalde bedrag is wél hoger. Dat blijkt uit een analyse van LocalFocus op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Deze 'opvoerboetes' hebben een gezamenlijke waarde van 970 duizend euro. Dat dit bedrag hoger is dan in 2017, komt vooral doordat er meer scooterrijders werden betrapt die hun tweewieler flink hebben opgevoerd. Scooters mogen in principe maximaal 25 kilometer per uur, maar opgevoerde varianten bereiken op de rollerbank soms wel 50 kilometer per uur. Dat levert een fors hogere boete op.

In Gorinchem daalde het aantal boetes voor opgevoerde brommers weliswaar, maar waren er meer boetes voor het opvoeren van scooters. Overigens is de trend de laatste 7 jaar dat het aantal boetes voor opgevoerde brommers en scooters stevig afneemt. Dat is goed te zien in bijgaande grafiek (waarbij scooters onder de term 'snorfietsen' vallen):

OPVOEREN RELATIEF EENVOUDIG Het opvoeren van een scooter of brommer is verboden, maar relatief eenvoudig. Bij een controle wordt met behulp van een rollerbank gecheckt of de brom- of snorfiets harder kan rijden dan wettelijk is toegestaan. Blijkt het dat het voertuig is opgevoerd, dan volgt een boete. Wel is er altijd nog enige speling: er is hebt een correctie voor de rollerbank zelf en een correctie voor de scooter of brommer.

KWETSBARE GROEP Brom- en snorfietsers vormen een kwetsbare groep in het verkeer. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het risico om te overlijden als brommer of scooterrijder fors hoger dan als voetganger, fietser of automobilist. Tijdens het rijden met een opgevoerde variant is de kans op een ongeval volgens het Openbaar Ministerie (OM) zelfs nog groter.

Over de cijfers

De politie controleert met behulp van controles met een rollerbank of brom- en snorfietsen zijn opgevoerd. Uitgedeelde boetes worden verwerkt door het CJIB. Dat hanteert de volgende boetes:

Als een bromfiets de in het kentekenboekje vermelde maximumconstructiesnelheid van 25 tot en met 45 kilometer per uur, vermeerderd met vijf kilometer per uur, overschrijdt met: 1 tot en met 10 kilometer per uur, leverde dat in 2018 65 euro boete op

· 11 tot 15 kilometer per uur: 130 euro boetemeer dan 15 kilometer per uur: OM-feit, boete wordt door de officier van justitie bepaald

Als een bromfiets de in het kentekenboekje vermelde maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 kilometer per uur, vermeerderd met vier kilometer per uur, overschrijdt  met:1 tot en met 10 kilometer per uur: 65 euro boete

· 11 tot 15 kilometer per uur: 130 euro boete)meer dan 15 kilometer per uur: OM-feit, boete wordt door de officier van justitie bepaald

Naast een boete kan er ook nog een zogeheten 'wok-melding' worden gemaakt. In dat geval moet de scooter of brommer in orde gemaakt worden en opnieuw gekeurd worden door de RDW. Dat kost weer extra tijd en geld.

advertentie
advertentie