Afbeelding
ANP Foto

Veel kansen voor werkzoekenden als medewerker klantencontact

23 november 2019 om 08:24 Maatschappelijk

GORINCHEM De werkgelegenheid voor klantcontactberoepen neemt toe in Rijnmond. Mensen kopen steeds meer bij webshops en communiceren online met de overheid, bank of energieleverancier. Hierdoor verschuift face-to-face contact naar telefonisch - en online contact. Voor een brede groep werkzoekenden, waaronder mensen met een arbeidsbeperking, biedt dit kansen om werkervaring op te doen.

Het WW-bestand steeg miniem deze maand. Eind oktober 2019 verstrekte UWV 24.723 WW-uitkeringen in Groot-Rijnmond. Dat waren er 270 meer dan in september. Het WW-percentage (het aantal WW-uitkeringen ten opzichte van de beroepsbevolking) bleef hierdoor op hetzelfde niveau als vorige maand: 2,3% voor Drechtsteden, 1,8% voor Gorinchem en 2,8% voor Rijnmond (het landelijk gemiddelde bedraagt 2,6%). De krapte op de arbeidsmarkt houdt daarnaast aan, mede in het klantcontactberoep.

,,De vraag naar medewerkers klantcontact is groter dan het aantal werkzoekenden dat zich aanbiedt", geeft arbeidsmarktadviseur Willem Schrijver aan. Eind oktober 2019 verstrekte UWV in Groot-Rijnmond 237 WW-uitkeringen aan werkzoekenden met een klantcontactberoep. ,,Aan de andere kant zien we dat het aantal nieuwe vacatures voor klantcontactberoepen toegenomen is tot 2.500 in de periode juli 2018 tot en met juni 2019. De krapte in de regio voor dit beroep concentreert zich rondom Rotterdam."

Het klantcontactberoep is veelzijdiger geworden, er zijn veel contactkanalen bij gekomen, zoals e-mail, livechat, Twitter en WhatsApp. Tegenwoordig kunnen klanten veel zaken zelf afhandelen. Het gevolg is dat de meer complexe vragen overblijven voor de klantcontact medewerkers. Dit betekent dat van de medewerkers meer wordt verwacht qua kennis en vaardigheden.

Er zijn volop kansen in deze beroepsgroep voor werkzoekenden met minimaal mbo werk- en denkniveau. Een specifiek diploma is vaak niet noodzakelijk. De meeste contactcenters zorgen zelf voor interne opleidingen. Ook staan veel werkgevers open voor een inclusief personeelsbeleid en zijn zij bereid om de omgeving aan te passen voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Cruciale competenties voor het klantcontact beroep zijn: servicegerichtheid, empathisch vermogen en communicatief vaardig. Voor meer informatie over klantcontactberoepen kan de Factsheet arbeidsmarkt Klantcontactberoepen van UWV geraadpleegd worden.

Sinds dit voorjaar werken UWV Rijnmond en uitzendbureaus samen om klantcontact vacatures te vervullen. Zo werden op 3 en 16 oktober 2019 voorlichtingsbijeenkomsten 'klantenservice medewerker' georganiseerd, met als doel om vraag en aanbod op een efficiënte manier met elkaar in contact te brengen. ,,Na een voorstelronde van de uitzendbureaus voerden de werkzoekenden een een-op-een gesprek met de verschillende bureaus. Op deze manier konden de werkgevers en werkzoekenden elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten en in gesprek gaan. Wat alle partijen betreft waren deze bijeenkomsten een succes waren deze bijeenkomsten een succes en dus zeker het herhalen waard!", aldus Tayaba Akseer, adviseur Werkgeversdiensten bij WerkgeversServicepunt Rijnmond. In totaal bezochten 69 werkzoekenden de bijeenkomsten. Tot op heden zijn er 6 plaatsingen uit voortgekomen en er worden nog sollicitatiegesprekken gevoerd.

advertentie
advertentie