Afbeelding
MLL

Arkelse spoorwegovergang Breezijde dicht omwille van station Gorinchem-Noord

18 januari 2020 om 08:37 Verkeer en vervoer

GORINCHEM Als het aan het huidige college ligt, wordt station Gorinchem-Noord zo snel mogelijk gerealiseerd. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de spoorwegovergang op de Breezijde in Arkel dicht gaat voor autoverkeer.

Doordat het plan voor station Gorinchem-Noord al ruim tien jaar in de ijskast ligt, is de wetgeving rondom spoorwegen en stations inmiddels gewijzigd. In het verleden was een overweg nabij een halte geen enkel probleem; tegenwoordig ziet de spoorwegbeheerder liever helemaal geen stations meer in de nabijheid van een overweg. Het realiseren van een halte in de nabijheid van een station werkt namelijk risicoverhogend volgens spoorwegbeheerder ProRail. De kans op ongevallen neemt op deze plekken toe. 

,,Het klopt dat ProRail het liefst helemaal geen overweg meer ziet in de nabijheid van stations, maar dat was in ons geval onmogelijk te realiseren. De locatie van station Gorinchem-Noord staat vast en het verplaatsen of wijzigingen van de overweg aan de Haarweg is niet wenselijk", legt Bram Donkers, woordvoerder van de MerwedeLingelijn uit. In zulke gevallen laat de wetgeving ruimte om het aantal verkeersbewegingen dat het traject kruist op een andere manier te compenseren, legt Donkers uit.

Hoe minder verkeer het spoor over moet steken hoe beter. ,,Omdat dat in de buurt van het station niet realiseerbaar is, zijn we op andere plekken gaan kijken of dat mogelijk was. In Gorinchem bleek dat niet haalbaar, maar gelukkig hebben we nu een oplossing gevonden in Arkel. Door de overweg aan de Breezijde in Arkel te sluiten voor autoverkeer neemt het verkeer dat het spoor kruist aanzienlijk af." En zo voldoet Station Gorinchem Noord aan de voorwaarden die door de spoorwegbeheerder worden gesteld.

In opdracht van de gemeente onderzocht ingenieursbureau Movares diverse opties die de verkeersstromen rondom station Gorinchem-Noord dusdanig gaan sturen dat de kans op ongevallen zoveel mogelijk beperkt wordt. Drie scenario's werden verder uitgewerkt, maar twee van de drie opties vielen eigenlijk al meteen af. De eerste optie, een wijziging van de overweg op de Nieuwe Hoven in Gorinchem valt af omdat deze overweg onderdeel uitmaakt van de ontsluiting van de binnenstad. Het tweede plan had betrekking op de overweg op de Zandkade. Deze optie valt af omdat er bij sluiting van deze overweg nog meer druk gaat ontstaan op de andere ontsluitingswegen richting de A27. Het voor autoverkeer sluiten van de overweg op de Breezijde in Arkel lijkt de enige reële optie te zijn. 

De gemeente Gorinchem heeft inmiddels gesprekken gevoerd met de gemeente Molenlanden. Deze staat positief tegenover de plannen. Ook is er contact opgenomen met de gemeente Vijfheerenlanden; de overweg grenst immers aan hun gemeentegrenzen. Ook zij hebben geen bezwaren. Verwacht wordt dat er op korte termijn (eerste kwartaal 2020) een definitief besluit genomen gaat worden. 

advertentie
advertentie