De raad wil een snelle aanpak van het fietsveiliger maken van de Haarse kaden
De raad wil een snelle aanpak van het fietsveiliger maken van de Haarse kaden Google streetview

Raad wil Haarse kaden snel fietsveiliger maken

28 september 2020 om 09:18 Overig

GORINCHEM – De gemeenteraad heeft zich unaniem uitgesproken om het onderzoek naar de OV HUB station Gorinchem West te combineren met een onderzoek naar een brug over het Kanaal van Steenenhoek. Ook drong ze aan op spoed bij het fietsveiliger maken van de Haarse kaden.

De motie van ChristenUnie/SGP werd ingediend bij het besluit over de uitvoeringsmaatregelen van de Mobiliteitsvisie 2040. Tot 2023 moeten zeven projecten en vijf onderzoeken voor een bedrag van bijna 35 miljoen euro worden uitgevoerd. In het voorstel waren het onderzoek naar de OV HUB en een brug over het kanaal van Steenenhoek nog twee aparte maatregelen. De brug over het kanaal was nog niet in de planning opgenomen. De brug is een ontlasting van de fietsroute via rotonde De Kom en biedt een betere doorstroming op de Banneweg door het verleggen van een veelgebruikte scholierenroute. Voor de aanleg van een extra brug vanaf het station over de stadswal lijkt elk draagvlak te ontbreken. Raadslid Frank Barth (SGP) sprak van een ‘onzinnige’ brug. De raad ziet meer in het verbreden van de huidige Lange brug.

Haarse Kaden

Uiteindelijk stemden alleen SP en D66 tegen het maatregelenpakket van de Mobiliteitsvisie. Grootste kritiek van beide partijen was dat geen duidelijke keuzes worden gemaakt voor de fiets, maar teveel matige maatregelen worden voorgesteld. Andere partijen zoals Groen-Links en VVD waren kritisch op het groot aantal onderzoeken dat is aangekondigd, terwijl voor de Mobiliteitsvisie al veel onderzoek is verricht. Meerdere partijen riepen op om vooral snel aan de slag te gaan met maatregelen om de Haarse kaden en Nieuwe Hoven fietsveiliger te maken. Tijdens een eerdere bespreking van het maatregelen pakket hielden enkele bewoners een vurig betoog voor oplossing van de verkeersproblemen aan de Haarse kaden. Wethouder Joost van der Geest liet weten dat al gewerkt wordt aan bewoners enquêtes. Bij het aannemen van de motie over een combinatie van de OV HUB met een brug over kanaal van Steenenhoek opteert de wethouder het liefst voor een spoorlijn Breda-Utrecht. “Dat is de parel aan de ketting”, zo liet hij weten. 

Arkelse dijk

De zeven projecten tot 2023 zijn uitbreiding parkeergarage Kweeklust, herinrichting Banneweg fase 2 en aanpak kruispunt Piazzacentrum, auto- en fietsbrug Arkelsedijk inclusief aansluiting op Spijksedijk en Lingsesdijk, ontsluiting Arkelsedijk op Arkelse onderweg, fietsroute Haarse kaden, station Gorinchem Noord en het opwaarderen van openbaar vervoer haltes. Verder worden onderzoeken gedaan naar kruispunten Lange Brug/Stationsweg (rotonde De Kom) en Lange Brug/Nieuwe Wolpherensedijk (rotonde Tussen de Bruggen), een landschapsstudie naar het bereikbaar maken van oevers en wandelpad westzijde Linge, verbetering fietsroutes in Gorinchem, onderzoek/lobby HUB en station Gorinchem West (na verbreding A27) en naar verbetering van de noordelijke infrastructuur. 

advertentie
advertentie