Psychisch welzijn bij ouders met basisschool kinderen tijdens lock down het laagst

28 september 2020 om 11:56 lokaal Deel je nieuws

Het thuis werken en thuisonderwijs leverde ouders met kinderen op de basisschool voornamelijk stress op zo geven zij aan in het onderzoek van Kindercoach Eefke onder 78 ouders. Echter, blijkt uit de vragenlijst dat zij ook gemiddeld hoger scoren op angst in vergelijking met ouders die alleen kinderen op de middelbare school hebben of kinderen op de basisschool en middelbare school. Op depressie ligt hun gemiddelde score gelijk met ouders die zowel kinderen op de basisschool als op de middelbare school hebben maar nog altijd hoger dan van ouders die alleen kinderen die op de middelbare school hebben. Stress, angst en depressie samen zorgen er voor dat deze ouders met basisschool kinderen een lager psychisch welzijn hebben ervaren dan de andere ouder groepen tijdens de eerste lock down. Gemiddeld scoorde deze groep 48 van de 100 op psychisch welzijn tegen een score gemiddeld van 62 van ouders met kinderen op de middelbare school.

Verklaringen hiervoor zijn te vinden in het feit dat basisschool kinderen begeleiding nodig hebben in de thuisonderwijs situatie. En dat dit in combinatie met werken thuis stressvol kan zijn. Ouders die werk hebben dat ze flexibeler kunnen indelen hebben minder stress ervaren. Dit hing tevens af van het feit of het kind zelfstandig genoeg aan de taken van school kon werken of dat de ouders daarin veel begeleiding moesten bieden. Hierin werd de flexibiliteit van de ouders op de proef gesteld. De mate waarin de ouders flexibel om konden gaan met werk hing af van het feit of het werk dit toestond dan wel door hun eigen mate van flexibiliteit. Ouders gingen werk meer naar de avonduren schuiven als het werk niet af was. Dit alles zorgde voor een mindere scheiding van werk en privé. De tijd voor jezelf als ouder moest je op andere momenten zoeken c.q. invullen en daarvan was je afhankelijk van de flexibiliteit van jezelf, van je werk en van de andere gezinsleden. Dit samen met het vervullen van de verschillende rollen gedurende de werkdag (werknemer/werkneemster, juf/meester, mama/papa) leverde de ouders stress en vermoeidheid op.

Aan de positieve kant hebben het vervallen van de sociale activiteiten van de ouders en van de kinderen bijgedragen aan “quality time” voor het gezin. Ouders waren niet meer genoodzaakt kinderen naar school te brengen en halen. Er waren geen files en ouders hadden geen reistijd meer. Dit leverde veel extra tijd en rust op in het gezin. 

advertentie
advertentie