Afbeelding
Shirts of Holland

Het succesverhaal van Gant

20 maart 2018 om 10:05 Advertorial_4

Gant is een merk dat over de hele wereld bekend is. Niet veel mensen weten het bijzondere verhaal achter het ontstaan van en hoe het is uitgegroeid tot het bedrijf dat vandaag de dag bestaat. Het is allemaal begonnen met één man die via Nederland zijn droom waarmaakte.

De man met wie het begon

Het begon allemaal in Oekraïne met een Joodse molenaarszoon. Zijn naam was Berl Gantmacher. Hij vertrok uit Miropol in Oekraïne richting Rotterdam toen hij een tiener was. Eenmaal in Rotterdam nam hij het stoomschip Holland-Amerika lijn en voer naar New York City waar hij op 12 november 1907 op 17-jarige leeftijd aankwam.

Hij veranderde zijn naam naar Bernard Gantmacher en begon zich verder te ontwikkelen.

Overdag werkte hij als ‘closer’. Een closer is iemand die kledingstukken in elkaar zet. In de avond volgde hij colleges bij de Columbia universiteit. Door zijn werk als closer leerde hij langzamerhand het kleermakersvak. Hier leerde hij ook zijn latere vrouw kennen, genaamd Rebecca Rose.

Toen de Eerste Wereldoorlog begon, meldde Gantmacher zich aan bij het Amerikaanse leger. Hij ging naar Frankrijk om te vechten. Toen Gantmacher terug was in Amerika, wilde  hij zijn droom waarmaken. Hij studeerde af en trouwde met Rebecca Rose. Nu was het tijd voor zijn eigen bedrijf. Hij richtte de Par-Ex Shirt Company op, gevestigd in Brooklyn. Dit deed hij samen met een partner, genaamd Morris Shapiro. Het bedrijf maakte overhemden voor anderen merken, waaronder het merk Brooks Brothers. De zaken liepen goed en Shapiro en Gantmacher hadden succes. Dit leidde tot de verhuizing naar New Haven, in Connecticut.

New Haven stond er om bekend een van de grootste kledingcentra van Amerika te zijn.

De uitbreiding

Het succes bleef doorgaan. Niet alleen zakelijk, maar ook in de familie. Hij kreeg twee kinderen met zijn vrouw Rebecca Rose. Marty werd geboren in 1921 en vijf jaar later in 1926 werd Elliot geboren. Van jongs af aan hielpen Marty en Elliot in de fabriek. Hier deden zij simpele klusjes zoals de vloer aanvegen en het in elkaar zetten van boorden. De twee broers wisten toen nog niet dat zij uiteindelijk voor het succes van Gant gingen zorgen.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, meldden de twee zoons van Gantmacher zich aan bij het Amerikaanse leger. Door de oorlog kwamen de carrières van de twee zonen in een pauze terecht. Toen zij in de jaren 40 weer thuis kwamen, gingen ze alle twee weer verder met studeren. Dit deden ze aan de Universiteit van Connecticut. Allebei haalden zij een verschillend diploma; Marty in bedrijfsadministratie en Elliot in marketing.

De oprichting

Door de Tweede Wereldoorlog was alles veranderd. Er waren nieuwe ontwikkelingen. Dit zorgde voor kansen, dachten de twee broers. De kennis die ze hadden opgedaan, konden ze nu toepassen, en kwam dus handig van pas in het bedrijfsleven. De broers kwamen tot de conclusie dat het bedrijf moest stoppen als toeleverancier. Toen zij hun vader hadden overgehaald hiermee akkoord te gaan, besloten zij hun eigen merk te gaan verkopen. Het resultaat was de oprichting van Gant inc. in april 1949.

De start

Bijna alle overhemden waren in de jaren 50 vaak in het wit. Maar Marty en Elliot zagen een gedurfde kans, wat uiteindelijk zorgde voor een kleurenexplosie.  Zoals Mart Gantmacher het zou zeggen: “We moeten niet proberen alles voor iedereen te zijn. We zijn individuen. Als je voor jezelf denkt, kun je smaakvol anders zijn”. Het volgende decennium kwam Gant overhemden met fel gekleurde overhemden met verschillende printjes. Deze waren gemaakt van ongebruikelijke materialen. Deze kleuren waren goed in overeenstemming met de sixties. De trend werd de “Oxford Color Explosion” genoemd. In de jaren 50 stond Gant bekend als een echt kwaliteitsmerk. De overhemden hadden een casual maar geklede look, wat op dat moment een trend was.  Het bedrijf ontwikkelde zich en bleef groeien.

Het begon allemaal met de immigrant Berl Gantmacher, later bekend als Bernhard Gantmacher die zijn droom ging waarmaken in Amerika. Niet wetende dat het merk tot vandaag de dag nog zo bekend zou zijn. Zijn reis begon in Rotterdam. Hij diende in het leger, kreeg succes en trouwde met zijn vrouw. Wat volgde, waren twee zoons die het bedrijf naar een hoger niveau hebben gebracht. Het is een mooi en inspirerend verhaal over een man die op jonge leeftijd zijn thuisland verliet, een lange reis maakte en zijn droom achterna ging. Kortom, een succesverhaal!

advertentie
advertentie