Huisartsenpost bestaat vijf jaar

12 juni 2007 om 00:00 Nieuws

De Centrale Huisartsenpost voor Gorinchem en omstreken werd in het leven geroepen om werkdruk van de huisartsen in de avond, nacht en weekenden aanzienlijk te verlichten., En dit is gelukt, volgens het gros van de aangesloten artsen dat inmiddels uit 72 specialisten bestaat.

Patiënten tevreden over huisartsenpost GORINCHEM - De tijden zijn in Gorinchem voorbij dat een huisarts bij nacht en ontij uit bed gebeld kan worden. Evenals de waarneemdiensten van collega’s. Dit is het resultaat van vijf jaar huisartsenpost dat deze maand zijn eerste lustrum viert.

door Panos Apostolidis

Zo werd duidelijk tijdens een feestelijk getint lustrumsymposium in de Kolfbaan afgelopen vrijdag, waar zeker 100 deelnemers voor waren uitgenodigd. Gastvoorzitter van de dag was Prof. Dr. Theo Voorn, hoogleraar huisartsgeneeskunde.

Pionieren

De hoogleraar huisartsengeneeskunde liet zich zeer verheugd uit over de verbeterde situatie die nu eindelijk is ontstaan. “Want het was pionieren in het begin. We hadden nog geen voorbeelden. Uiteindelijk is er toch die samenwerking ontstaan met verschillende partijen waar we op hoopten. We hadden die al met het ziekenhuis en de verzekeraar en de huisartsenpost heeft sinds een paar jaar ook een eigen apotheek in huis. Het wordt er dus alleen maar beter op. Voor de artsen én voor de patiënt.”

Toch waren er ook wel kritiekpunten te horen tijdens het symposium. Iemand die niet in Gorinchem woont moet vaak hele toeren uithalen om naar de dokter te kunnen, aldus een van de aanwezigen. Een ander minpunt dat geopperd wordt vond men de doktersassistentes die er slechts voor getraind zouden zijn alles telefonisch af te handelen. En hoewel de assistentes volgens vastgelegde protocollen en een telefoonscript te werk gaan, vonden anderen de tijdwinst die hiermee gemoeid is een voordeel.

Er werd ook gepleit voor beter opgeleide huisartsen, die met hun werk op de huisartsenpost in het ziekenhuis, zelfstandiger en adequater kunnen handelen in acute nood.

Voorlichtings-DVD

“Het is alleen bij veel patiënten niet altijd even duidelijk dat ze wel eerst moet bellen om een afspraak te maken voordat ze naar de huisartsenpost gaan”, meent Voorn. “Net zoals het voor velen nog onduidelijk is wat zo’n huisartsenpost nu eigenlijk doet. Daarom heeft Mevrouw Fillekes-Brand, directeur van de post in Gorinchem een voorlichtings-dvd laten ontwikkelen die vorige week officieel gepresenteerd werd. De genodigden van het symposium kregen de dvd afgelopen vrijdag te zien.

Ondanks de kritiekpunten blijkt uit onderzoek dat de patiënt zeer tevreden is over de huisartsenpost, in Gorinchem en omstreken. Vorig jaar werden in totaal 36 klachten geregistreerd tegen een kleine 40 duizend consulten. Fillekens: “Bovendien hebben we een kwaliteitscommissie van artsen én patiënten die ons met raad en daad bijstaat.”

Na een pauze werd de dvd over huisartsenpost besproken door de aanwezigen en was er nog even tijd voor gezellig samenzijn en een toast op de successen tot nu toe.

advertentie
advertentie