‘Rails als alternatief voor A27’

9 oktober 2007 om 00:00 Nieuws

Tijdens een informatiebijeenkomst en hoorzitting over de A27 onlangs in hotel Gorinchem kwamen mensen uit Meerkerk en omgeving en uit het Land van Heusden en Altena in groten getale inspreken. Zij bleken niet enthousiast over nog veel meer (vracht)verkeer, een bredere weg en een nieuwe brug of tunnel bij de Merwede.

GORINCHEM - De inwoners van de regio willen veel meer betrokken worden bij de verbredingsplannen voor de A27. En het vele doorgaande vrachtverkeer zou het best op een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda geplaatst kunnen worden. Dit alternatief wordt in de startnotitie nu niet meegenomen.

Uit de prognoses blijkt dat de hoeveelheid verkeer de komende jaren aanzienlijk zal toenemen. Het merendeel is vrachtverkeer. De A27 is nu aan de beurt voor een complete aanpak. Voor de startnotitie (dit is een onderzoeksvoorstel - red.) is nu de inspraak begonnen. Het ontwerpvoorstel wordt in 2008 verwacht, zodat in 2010 het besluit kan worden genomen.

Tijdens de bijeenkomst in hotel Gorinchem konden inwoners eerst een informatiemarkt bezoeken. Annemarie Graat, projectmanager van Rijkswaterstaat Noord-Brabant, hield vervolgens een inleiding over de stand van zaken. De bruggen bij Gorinchem en Keizersveer zijn knelpunten voor zowel de A27 als voor de rivieren.

,,Het doel is het bestaande tracé te verbreden met verleggingen voor lokaal verkeer, met name bij de bruggen. En we willen ruimte reserveren voor de toekomst. De aanleg van een spoorlijn Utrecht-Breda is in het verleden onderzocht en toen niet rendabel bevonden. Maar we zullen er op aandringen dit alternatief toch nog eens te bekijken,” aldus Annemarie Graat.

Verder wordt het aantal aansluitingen bekeken. Tussen Gorinchem en Utrecht zijn veel aansluitingen dicht bij elkaar zoals Avelingen en het toekomstige Gorinchem-Noord. Vanuit de zaal werd direct opgemerkt dat ,,niet bij ieder industrieterreintje eigen op- en afritten aangelegd zouden moeten worden.”

Maar de aansluiting van Avelingen staat wat Gorinchem betreft niet eens ter discussie. Aansluiting van Gorinchem-Noord is in het verleden al toegezegd. Rijkswaterstaat overweegt om andere aansluitingen op te heffen en parallelrijbanen aan te leggen. Uiteraard kwam ook het viertal alternatieven voor de Mewedebrug aan de orde.

,,En wanneer worden wij als omwonenden benaderd,” werd direct vanuit de zaal gevraagd. Dit is pas het geval als de plannen concreter zijn. Inwoners uit Meerkerk en omgeving klaagden over geluidsoverlast en sluipverkeer. En zij drongen er op aan de regionale verbindingen in de plannenmakerij mee te nemen. Voor enkele bewoners van het Land van Heusden en Altena kan de procedure niet snel genoeg zijn. ,,Het brand nu,” stelden zij. Het feit dat een spoorweg al ‘afgeserveerd’ is, vinden zij echt te kort door de bocht. ,,We willen een meer geïntegreerde analyse zien.”

Tenslotte brak Nelleke Verkerk een lans voor een spoorlijn Utrecht-Breda. ,,De NS vindt het niet rendabel, maar dat is een rijksweg ook niet,” merkte zij nuchter op. ,,Er moet een onderzoek komen naar vrachtverkeer op de rails. We mogen deze kans niet zonder slag of stoot missen.”

advertentie
advertentie