Verantwoord geld lenen en hulp bij problemen

22 juli 2008 om 00:00 Nieuws

Het is een doemscenario voor menigeen. Je hebt een leuke baan met een dito salaris. Een eigen huis, een leuke auto en je hebt net de badkamer laten renoveren. De bomen groeien tot in de hemel tot plotseling de kwade tijding op de deurmat valt; het bedrijf waar je voor werkt gaat saneren en jouw naam prijkt op de lijst. Je inkomen duikelt fors. Met moeite kan je nog net de hypotheek betalen, maar de aflossing van de leningen voor de auto en de badkamer zijn onmogelijk op te hoesten. Alles wat je hebt opgebouwd dreigt als sneeuw voor de zon te verdwijnen.

GORINCHEM- Bedrijfssaneringen waardoor mensen hun baan verliezen. Langdurige ziekte of gewoon de gestegen lasten van levensonderhoud. Vele mensen komen daardoor jaarlijks in de financiële problemen en krijgen steeds meer moeite om aan hun verplichtingen te voldoen. De Rabobank erkent dit en heeft zichzelf een ‘zorgplicht’ voor haar cliënten opgelegd.

door Gerard Droog

,,Maar zover hoeft het niet te komen.” Aan het woord is Delano Vogel, adviseur particulieren van Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost. ,,Eigenlijk begint het al bij het afsluiten van een lening of doorlopend krediet. Tegenwoordig is het zo simpel om via internet geld te lenen, even een formuliertje invullen en opsturen en een paar dagen later staat het leenbedrag op je rekening. Er wordt door die kredietverstrekkers alleen maar gekeken of je het maandelijkse aflossingsbedrag kunt betalen en hoe je staat geregistreerd bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Dat doen wij bij de Rabobank anders.”

,,Wij bekijken tijdens een gesprek met de klant wat de mogelijk- of onmogelijkheid is. Ook kijken wij samen naar de toekomst. Bij jonge stellen bijvoorbeeld naar een eventuele kinderwens waardoor één van de partners minder gaat werken of bij iemand van 60 jaar of de aflossingen redelijkerwijs voor het 65ste levensjaar betaald kunnen worden. Met een dergelijke insteek, de Rabobank noemt dat haar ‘zorgplicht’, voorkom je al veel problemen in de toekomst.”

,,Zeker in deze tijd,” vervolgt Delano Vogel, ,,nu het economisch niet echt voor de wind gaat en met de overwaaiende kredietcrisis, bekijken wij samen met onze klant wat de leenbehoefte is en of het wel echt noodzakelijk is. Wij bedoelen dat zeker niet bevoogdend of betuttelend, maar willen niet dat onze cliënt later in de problemen gaat komen. Mocht het dan toch eens verkeerd gaan, dan laten wij de klant niet in de steek. Als wij merken dat er aflossingsproblemen zijn, sturen wij eerst een herinnering. Als daar niet op wordt gereageerd, komt er een herhalingsbrief met een voorstel om de achterstand op te lossen. Daarna wordt de klant op kantoor uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.”

De Rabobank probeert dan samen met de cliënt een oplossing te vinden. Dat kan bijvoorbeeld door het maandbedrag te verlagen of een overstap te maken naar een andere lening. ,,Daarnaast kunnen wij afspreken het pingedrag aan te passen. Wij zorgen er dan voor dat een klant maar een bepaald bedrag per week kan pinnen. Eigenlijk is het een soort schuldhulpverlening maar dan op persoonlijke basis. Wij proberen er uit te komen zonder dat de klant alles hoeft te verantwoorden. Alle Rabobank adviseurs zijn gecertificeerd, dat wil zeggen dat wij getraind zijn om onze cliënten zo goed mogelijk bij te staan. Mochten de problemen echter van dien aard zijn dat ook wij onze ‘zorgplicht’ niet kunnen vervullen, dan adviseren wij een schuldhulptraject bij een kredietbank in te gaan”.

advertentie
advertentie