Gevarieerde kunst in De Pastorie

23 december 2008 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - In expositieruimte De Pastorie in de Haarstraat in Gorinchem is elke zon- en feestdag in december en januari een indrukwekkende tentoonstelling te zien van vier heel verschillende kunstenaars. Openingstijden: 13.00 uur tot 17.00 uur.

Stippen, ruiten, tekens en sterren vormen het grondpatroon van de werken op papier van Arie de Groot (Hendrik Ido Ambacht, 1937). De abstracte tekens en geometrische vormen tekent hij met potlood en krijt dwars door tevoren aangebrachte perforaties in het papier. Deze perforaties zijn op zich zelf een soort tekeningen. Zo ontstaan er eigenlijk twee tekeningen die een relatie met elkaar aangaan. Een speels element is ook het gebruik van kralen en doosjes. Deze geven de kunstwerken een driedimensionaal uiterlijk. De tekeningen of collages zijn schijnbaar eenvoudig van vorm en compositie en de kleurstelling is sober, overwegend wit en zwart.

Niklas Anderberg

De schilderijen van Niklas Anderberg (Zweden, 1950) zijn abstract. Maar als met abstract non-figuratief bedoeld wordt dan gaat het niet helemaal op. Er zijn wel degelijk verwijzingen naar zowel abstracte als figuratieve stromingen in de schilderkunst. Zijn wortels liggen duidelijk in het modernisme. Maar hij beweegt zich liever in de kunstgeschiedenis zelf dan in het theoretische aspect ervan. In zijn schilderijen zijn elementen van Russische iconen, Perzische miniaturen en de Gotiek herkenbaar. De kruisen op de mantel van een heilige, een veelkleurig baldakijn boven het hoofd van de Sultan of de okertinten van een heuvel in een woestijnlandschap zijn net zo belangrijk als invloeden van het Kubisme, De Stijl en Action Painting.

Marja de Raadt

In de schilderijen en tekeningen van Marja de Raadt (Gorinchem, 1950) is de zonnebloem vaak een bron van inspiratie. Zij beschouwt deze bloem als een metafoor voor het menselijk leven. En omdat een mensenleven, een bloemenleven en een dierenleven dezelfde weg bewandelen van jeugd, rijpheid en verval zijn deze stadia duidelijk in het werk herkenbaar.

De titel ‘Zelfportret als zonnebloem’ van de serie mixed media op papier komt voort uit een gevoel van herkenbaarheid ten aanzien van de zonnebloem. Het uitgangspunt voor mixed media op papier zijn vier linoleumsneden, waarop verder gewerkt is met gouache, potlood, ballpoint en acryl.

In het beeldende werk van Teja van Hoften (Amsterdam,1951) is het lichaam belangrijk. Ze noemt haar werk autobiologisch, een onderzoek naar haar eigen bestaan. Autobiologie gaat over gebiologeerd zijn, een enorme fascinatie voor iets hebben. In dit geval voor processen in het lichaam die automatisch gebeuren; los van kunnen, weten of willen. De bronzen beelden, die geïnspireerd zijn door deze lichaamsprocessen, verwijzen naar de natuur door het plantenmateriaal waaruit ze zijn opgebouwd.

advertentie
advertentie