Halteplaats kans voor rondweg

31 maart 2009 om 00:00 Nieuws

,,Wie weet,” zegt van Santen, ,,komen er mensen vanuit de hele stad en de regio hier parkeren om met het openbaar vervoer verder te reizen. Prima zo.” De wethouder is tevreden. Acht jaar geleden ,,toen de Merwede-Lingelijn op sterven na dood was” kaartte hij station Noord aan. Het leek toen allemaal zo ver weg. Maar nu, vanavond (dinsdag) in het stadhuis, worden de plannen voor dit ‘boemeltje’, dat nu al zo goed functioneert, verder uit de doeken gedaan. Ferry van der Koelen, die namens de gemeente nauw betrokken is bij het openbaar vervoer, zal de presentatie verzorgen. De verschillende overheden investeren alles bij elkaar nog eens 50 miljoen euro in de Merwede-Lingelijn. Er komen diverse nieuwe halteplaatsen zoals Giessenlanden-West. Boven-Hardinxveld en Leerdam-West. ,,Alles bij elkaar veertien,” zegt Ferry van der Koelen. Het wordt een soort sneltram, vier keer per uur, dus nooit lang wachten. ,,En het mooie is dat de reis van Dordrecht naar Geldermalsen niet eens veel langer zal gaan duren. Slechts twee tot drie minuten,” voegt Ferry daar aan toe.

GORINCHEM - Station Gorinchem-Noord bij de Haarbrug is eigenlijk helemaal niet zo groot. ,,Eerder een veredelde halteplaats,” lacht wethouder Herman van Santen (verkeer). Het perron is 120 meter lang, maar wel ruim van opzet. De halte is vooral ook voor scholieren bedoeld, die naar scholen aan de Hoefslag of elders in de stad moeten. Er komen voldoende fietsenstallingen en er is een bescheiden Park and Ride voorziening.

Arriva heeft de nieuwe vlottere treinen al eerder ingezet. Reizigers kunnen hun fiets in de trein meenemen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. ,,En het sluit nu allemaal veel beter aan bij het busvervoer,” vult Van Santen aan. ,,Ook van Arriva. Dat werkt beter.”

Al met al gaat het goed met de Merwede-Lingelijn. Onderzoeken naar veiligheid en tevredenheid van reizigers pakken eveneens goed uit. Er is dan ook veel op ingezet zoals cameratoezicht, ook in de treinen, en investeringen zoals fietsenstallingen.

Rondweg

De komst van station Gorinchem-Noord biedt lokaal ook mooie kansen voor betere infrastructuur aan de noordzijde van de stad en zuidelijk van Arkel. Herman van Santen pakt er een schets bij om zijn ideeën te verduidelijken. Het Waterschap zal de Vlietskade verbeteren. Van Santen wil met de gemeente Giessenlanden gaan overleggen of er mogelijkheden zijn om gezamenlijk aan een betere ontsluiting voor dit gebied te werken. Hij wijst daarbij naar het station in Arkel. Van daaruit kan een betere parallelweg aansluiten op de nieuwe Vlietskade, die dan weer aansluit op de Haarbrug. Van daaruit kan de route vervolgd worden over de Arkelsedijk ten noorden van Papland naar de A15.

,,Je moet het samen doen,” zegt Van Santen. ,,Als ieder zijn deel voor zijn rekening neemt wordt Arkel beter ontsloten en hebben wij al een stuk van de rondweg.” De gemeente Giessenlanden zou het stuk langs het spoor kunnen opwaarderen. Het bedrijventerrein aan de Vlietskade wordt daarmee eveneens beter ontsloten. ,,Het waterschap doet de Vlietskade,” vervolgt Van Santen, ,,en wij nemen het deel van de rondweg voor onze rekening.”

Station Gorinchem-Noord is aan de nieuwe ontsluiting gekoppeld en daarmee eveneens optimaal bereikbaar. Het is overigens de bedoeling dat de Haarweg autoluw wordt gemaakt. Dit wordt eigenlijk een fietsroute voor scholieren, maar de begraafplaats blijft uiteraard wel voor automobilisten bereikbaar.

: Wat vindt u van de ontwikkelingen van de Merwede-Lingelijn. Juicht u ze toe of vindt u het juist zonde van het geld? De Stad Gorinchem is reuze-benieuwd naar uw mening. Reageren kan op de website; www.stdadgorinchem.nl.

advertentie
advertentie