Geen extra spoorverbinding Merwede/Linge- en Betuwelijn

23 juni 2009 om 00:00 Nieuws

Giessenlanden neemt

poortwachterfunctie

Groene Hart serieus

HOORNAAR - Alhoewel de plannen nog in een beginstadium verkeren en er door het kabinet nog geen budget is vrijgemaakt, buigen diverse regiogemeenten zich al over de verbreding van de A27 en de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda. De impact van deze infrastructurele werken voor Giessenlanden zijn groot. Als groene gemeente heeft het alles te verliezen en maar weinig te winnen. Toch is het voor het college geen ‘gelopen koers’ en ziet het zelfs enige positieve punten. De functie van poortwachter van het Groene Hart wordt in Hoornaar uiterst serieus genomen.

Voordat de verbreding van de A27 en de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda groen licht krijgt van de tweede kamer, zal er nog heel wat water door de Linge en Giessen stromen. De plannen maken deel uit van een veel omvattender plan van rijksoverheid: ’De structuur visie Randstad 2040’. Voor de ‘Groene Hart gemeente’ Giessenlanden zal de impact echter aanzienlijk zijn. Er zal groen ingeleverd moeten worden voor de verbreding van de A27 en de daarnaast geprojecteerde spoorlijn Utrecht-Breda. Als Gorinchem en Dordrecht dan ook nog hun wensen voor een aansluiting op de Merwede/Linge- en Betuwelijn in vervulling zien gaan, zal het fraaie polderlandschap ook nog eens ontsierd worden door twee spoorlussen.

Daarmee is de kous echter nog niet af. Aan de noordgrens van Gorinchem zal het 30 hectaren tellende bedrijventerrein ‘Groote Haar’ in ontwikkeling worden genomen. Bedreigingen genoeg voor de meest zuidelijk gelegen gemeente van het groene hart. Ondanks deze bedreigingen ziet het college van Giessenlanden bij monde van verantwoordelijk wethouder Hans Freije ook positieve aspecten: ,,Veel van onze inwoners zitten dagelijks in de file op de A27. Na de verbreding zal dat tot het verleden behoren. Net als het sluipverkeer door onze dorpen. Vooral dat laatste staat hoog op de wensenlijst van onze inwoners”.

Burgemeester Els Boot erkent dat het wel ten koste gaat van groen binnen haar gemeente, maar dat dit, als het aan haar ligt, binnen de perken blijft: ,,Als zuidelijke grensgemeente van het groene hart nemen wij onze functie als ‘poortwachter’ bijzonder serieus. De aanleg van de spoorlijn en de verbreding van de A27 zijn dan wel niet te stoppen, maar wij worden door Rijkswaterstaat en de provincie serieus genomen. Onze stem telt duidelijk mee. In samenwerking met diverse regiogemeenten buigen wij ons over de plannen. Bij zulke ingrijpende projecten is het van groot belang dat wij samen optrekken, begrip hebben voor elkanders wensen en behoeften. Zo zijn wij geen voorstander van extra spoorverbindingen met de Betuwe- en Merwede/Lingelijn. Dit zou een te grote inbreuk op het landschappelijk karakter van het groene hart geven.”

Het Giessenlandse college onderkent het belang van de infrastructurele aanpassingen, maar blijft waakzaam als het gaat om de bescherming van het groene hart. Boot: ,,Nu is de tijd aangebroken om plannen te gaan invullen en daarin neemt onze gemeente een belangrijke positie in. Samen met alle andere partijen en de regio gaan wij op constructieve wijze aan de slag. Wij gaan zeker niet met de hakken in het zand staan.”

Na het zomerreces van de Tweede Kamer komen de portefeuillehouders verkeer en waterstaat van de CU en de PvdA op bezoek in Giessenlanden om over de ontwikkelingen te praten.

advertentie
advertentie