‘Je gaat het echt niet winnen van zo’n trein’

30 augustus 2010 om 00:00 Nieuws

Prorail wijst

jeugd op

gevaren

GORINCHEM - ,,Als je ze op een gedrag aanspreekt, krijg je steevast te horen; ‘Ja maar de bomen zijn toch al omhoog.’ Maar zo werkt het niet. In de wet staat: ‘Wachten tot het rode licht gedoofd is.’ Die slagbomen zijn slechts een extra veiligheidsmaatregel.”

Door Mirjam de Swart

René Dornseuffen is buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) bij Prorail. Dagelijks ziet hij mensen de meeste gevaarlijke capriolen uithalen op en rond het spoor. Oversteken terwijl het rode licht nog niet gedoofd is, is er daar één van. Gisteren werd er bij de overgang op de Nieuwe Hoven daarom extra gecontroleerd. ,,Om de jeugd weer even wakker te schudden na de vakantie.”

Samen met zijn college Anthony Klepper spreekt hij de jeugd deze ochtend aan op hun gedrag. Ook delen zij markeerstiften uit met de tekst ‘Wil je blijven leven, wacht dan even’. ,,Een vrij directe tekst, maar zo liggen de feiten nu eenmaal. Het lijkt wel of het allemaal steeds gruwelijker moet om de jeugd aan te spreken,” legt Dornseuffen uit.

Bekeuringen worden er deze ochtend niet uitgeschreven. Toch zijn er regelmatig mensen die oversteken zodra de bomen omhoog gaan. Dornseuffen en zijn collega wijzen de mensen op de gevaren, maar echt veel tijd voor uitgebreide voorlichting is er vaak niet. ,,Hier gaat het om een enkelspoor en juist dan denken de mensen het wel te weten. Maar toch, er kan ineens een goederentrein achteraankomen. Echt, je wint het niet hoor van zo’n trein.”

De BOA’s van Prorail controleren regelmatig bij de diverse spoorwegovergangen. Dornseuffen: ,,En ook regelmatig in burger. Het gaat ons niet om het schrijven van zoveel mogelijk bekeuringen. We willen de jeugd vooral op de gevaren wijzen. Wat wij vaak doen is het telefoonnummer van de ouders vragen. Dan bellen wij hen op. Tja…en dan zijn de rapen gaar.”

Er wordt niet alleen bij de overgangen gecontroleerd door Dornseuffen en zijn elf collega’s. De BOA’s houden alles op en rond het spoor in de gaten in een gebied dat loopt van Leerdam tot Rotterdam-Zuid. ,, Bij Arkel lopen of fietsen ze bijvoorbeeld regelmatig langs het spoor. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Ook betrappen we wel eens muntjesleggers. Ook die kunnen voor levensgevaarlijke situaties zorgen.”

Fietsers die het rode sein negeren, riskeren een boete van 60 euro. Voor bromfietsers is dat zelfs 100 euro. Naast deze actie op straat heeft Prorail voor het basis- en voorgezet onderwijs gratis lespakketten ontwikkeld en geeft de spoorbeheerder samen met de NS gastlessen op scholen. ,,Vorig jaar maakte met name de verhalen van machinisten grote indruk op de jeugd,” weet Dornsseuffen te vertellen.

De markeerstiften die uitgedeeld worden tijdens deze actie zijn vooral ook bedoeld om het gesprek thuis op gang te brengen. ,,Jongeren komen thuis met zo’n stift waar toch een behoorlijk pittige tekst op staat. We hopen dat ouders hun kinderen dan ook nog eens extra wijzen op de gevaren. Je kunt alleen maar hopen dat het dan op een gegeven moment tot ze doordringt.”

advertentie
advertentie