Leerlingen staan vóór de klas

28 september 2010 om 00:00 Nieuws

Deze workshop is de pilot van een nauwe samenwerking tussen het Gymnasium en De Poorter. Dit kan leerlingen extra uitdaging geven en doorstroming van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs soepeler laten verlopen. Volgens de rector van het Gymnasium, Math Osseforth, wordt dat nog weleens als barrière ervaren. Hij is samen met Frits Faber, de directeur van De Poorter, lid van het bestuur van het Openbaar Verenigd Onderwijs (OVO). Samen zijn ze tot dit initiatief gekomen.

Gymnasium geeft wokshop op De Poorter GORINCHEM - ,,Ok, wie is goed met technisch LEGO? Wie kan een langere arm op deze truck zetten?” Sjoerd, een zeventienjarige gymnasiast, gaat helemaal op in zijn workshop robotica. Samen met vier andere leerlingen van het Gymnasium Camphusianum geeft hij vijf weken lang les aan zeven scholieren van Daltonschool De Poorter.

door Hidde Remmerswaal

Zowel het Gymnasium als De Poorter hebben sinds jaren individueel een plustraject, voor leerlingen ‘met iets meer bagage’, zoals Faber dat noemt. Nu werd het tijd om echt actie te ondernemen. Faber: ,,Docenten hebben vroeger al een kijkje in elkaars keuken genomen. Nu zijn we spijkers met koppen gaan slaan. Voor leerlingen met meer bagage hebben we drie blokken opgezet waarin we extra stof aanbieden. 24 leerlingen, uit groep vier tot en met groep acht, kunnen kiezen tussen drie workshops van vijf weken, waarin ze elke woensdagmiddag een uurtje les krijgen.”

Dit blok konden de leerlingen kiezen uit fotografie, onder leiding van de professioneel fotografe Marlene den Dekker; muziekles, begeleid door Ruben Weverling of Robotica, gegeven door vijf gymnasiasten uit de tweede en zesde klas. Bij de workshops zijn ook docenten van De Poorter aanwezig, om de les een beetje te begeleiden. Nel Schalk houdt compleet overzicht bij alle activiteiten. Toch is het grootste gedeelte van de les in handen van de vijf scholieren van het gymnasium. Tijdens Robotica leren ze zeven Poorterleerlingen hoe ze LEGO-robotjes verschillende opdrachten kunnen laten uitvoeren, zoals een dam op z’n plaats zetten, een olieplatform lossen of een zonnepaneel op een dak zetten. Dat dit niet altijd zonder brokstukken gaat blijkt uit botsingen van de rijdende robots. ,,Hoe zou je dat volgende keer anders kunnen doen?”, vraagt de zeventienjarige Bas aan een Poorterleerling die het robotje moet programmeren.

Osseforth kijkt er aandachtig naar. ,,We laten de leerlingen zoveel mogelijk vrij. Ze hebben zelf een plan van aanpak gemaakt en vullen de lessen zelf in. Dit is een goede oefening voor ze. Nu moeten ze problemen op een andere manier benaderen en de materie vertalen om het toegankelijker te maken. Leren doet leren.”

Nu geven de gymnasiasten alleen les in Robotica, in de toekomst moet dat meer worden. Osseforth wil geen twee keer hetzelfde onderwerp behandelen. ,,We willen hierna misschien Griekse filosofie en architectuur geven. Dat is onze expertise, dat kunnen wij bieden. Maar uiteindelijk moet het breder worden, voor elke school. Daar is hulp voor nodig van het overige voortgezet onderwijs.”

advertentie
advertentie