Windroos van start als vakcollege

24 augustus 2011 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - De eerste dag op de middelbare school is voor iedereen een bijzondere dag. Wie weet hem zich niet meer te herinneren? Voor de eerstejaars van De Windroos, onderdeel van CS De Hoven, was de eerste schooldag extra bijzonder, voor de meesten zelfs zonder dat ze dat wisten. De Windroos is dit schooljaar officieel van start gegaan als vakcollege Zorg en Economie en beleeft hiermee een primeur in Nederland.

Door Mirjam de Swart

Directeur Janny Rijks trapte het schooljaar vorige week dinsdag letterlijk af met een flinke trap tegen een voetbal. ,,Net als voetballers zijn ook jullie talenten,'' legt zij uit aan de eersteklassers. ,,De komende tijd gaan we samen op zoek naar jullie talent. Doen waar je goed in bent, dat is de kracht van het vakcollege.''

Het vakcollege kent een ononderbroken leerlijn van minimaal zes jaar, waarin de leerlingen zowel een vmbo-diploma als een mbo-diploma halen. In de technische sector werd deze manier van leren al eerder geïntroduceerd. Het vakcollege Zorg volgde al snel. De Windroos ging nog een stapje verder en biedt nu ook het vakcollege Economie aan.

Maar wat is nu precies het verschil met een doorsnee vmbo-school? Janny Rijks legt uit: ,,Op een gewone vmbo-school doen leerlingen ook praktijkervaring op, maar vaak begint dat pas in het derde jaar. Op een vakcollege wordt de praktijk al vanaf het eerste jaar in het onderwijs geïntegreerd. In het eerste twee jaar krijgen de leerlingen minstens tien uur per week praktijklessen aan de hand van lesbrieven. In het derde en vierde leerjaar worden de lessen aangevuld met stages. Vervolgens stromen de leerlingen door naar het mbo waar werken en leren wordt gecombineerd.''

Op deze manier hoopt De Windroos samen met het mbo in zes jaar tijd echte vakmensen af te leveren. Dat het ook goed aansluit bij de wensen van leerlingen die terecht komen op een vmbo-school blijkt uit reacties van een aantal eerstejaars. ,,Ik wil niet de hele dag in de schoolbanken zitten. Dat lijkt me echt saai,'' legt Aron de Jong uit. Zijn klasgenootje Ellis Meijdam vult hem aan: ,,Ik wist eigenlijk niet dat dit een vakcollege was, maar toen ik hier met een open dag kwam vond ik het leuk dat je veel opdrachten mocht doen. Ik hou er van om lekker bezig te zijn.''

Het vakcollege is vooral een school voor doeners dus? ,,Nou,'' lacht Janny Rijks. ,,Zonder de theorie kom je er natuurlijk niet. Uiteindelijk ontkom je daar niet aan. Er zal dus ook geleerd moeten worden. Op onze school is er daarom extra aandacht voor vakken zoals Nederlands, Engels en wiskunde.''

Rijks vervolgt: ,,Bij ons draait het niet om de dingen waar ze slecht in zijn. Nee, we gaan juist op zoek naar hun talent. Door actief bezig te zijn met allerlei opdrachten zoals het maken van een maquette of het houden van een presentatie zijn ze ook bezig met taal en rekenen, soms zelf zonder dat ze het zelf doorhebben. Aan ons de taak om de kinderen te leren leren. Uiteindelijk is een stevige basis het belangrijkst.''

Voor meer informatie over het vakcollege Zorg en Economie: www.windroos.csdehoven.nl

advertentie
advertentie