Vmbo Merewade gooit het roer om

21 november 2011 om 00:00 Nieuws

Kinderen kiezen zelf welk vak ze willen doen

GORINCHEM -Het schoolplein, de centrale hal en de kantine van het Merewade College De Vries Robbé hebben een facelift gehad; fris, schoon en stijlvol. Op immens grote afbeeldingen zijn telkens een docenten een leerling te zien. Samen aan het werk, de leerling staat centraal, vertellen de foto's. Dat is het idee, want deze vmbo-school gooit ook in onderwijskundig opzicht het roer om.

,,We kiezen voor een andere aanpak, zodat kinderen bewuster een beroepskeus maken én op een hoger niveau instromen bij het mbo. De aansluiting op vervolgonderwijs wordt beter,'' legt locatie-directeur Philip Lommers uit. ,,Vanaf dag één hier op school zal het anders zijn dan voorheen. De eersteklassers mogen meteen aan de slag met een vak naar keuze. Maakt niet uit wat, ze mogen kiezen wat ze leuk vinden, waar hun talent of interesse ligt. In het eerste en tweede leerjaar mogen ze vier uur per week een vak naar keuze doen. En ze mogen daarbij ook wisselen, zodat ze ook met andere vakken kennis maken. Overal proeven en oriënteren.''

De vakken zijn nogal verschillend: Koken, timmeren, ondernemen, beauty and care, techniek of sport. De meeste 12-jarigen weten nog niet wat ze later willen worden. Een beroepskeuze maken op die leeftijd is voor velen lastig. Op deze manier kunnen alle leerlingen met alle richtingen kennis maken en gaandeweg rolt er dan vanzelf een definitieve keus uit als ze naar de derde klas gaan en een sector moeten kiezen.

Flexibeler

,,Het vraagt nogal wat van de organisatie van de school en de docenten. Zij moeten zich veel flexibeler opstellen en nog individueler werken. Maar het is voor de leerlingen aantrekkelijker en meer eigentijds,'' legt Lommers uit. Natuurlijk worden er ook beroepentests gedaan, zoeken we aanknopingspunten en blijven de andere vakken even belangrijk. Maar als iemand zagen en timmeren bijvoorbeeld leuk vindt, dan kan hij of zij daar meteen mee aan de slag en leren. De leerlingen zullen in hun vakgebied dan meer in hun mars hebben als ze naar de derde klas gaan en daarna naar het mbo. Ze hebben dan meer vakwerk gehad.''

De De Vries Robbéschool neemt hiermee een ander uitgangspunt; de schoolorganisatie wordt aangepast aan de leerlingen en niet andersom. ,,Het systeem moet als het ware meebewegen,'' zegt Lommers. ,,De leerlingen kunnen hiermee een dubbelslag maken. En voor de twijfelaars, zij kunnen overal langslopen en altijd switchen. Wij stellen de vraag 'wat vragen de kinderen nu?' We willen dichter bij die vraag staan, de behoefte anno 2011.''

,,We zullen kijken hoe het uitpakt,'' vervolgt Lommers. ,,Studie en beroep komen tijdens mentorlessen bij de decaan aan de orde. Er is loopbaanoriëntatie en -begeleiding. We hebben gelukkig niet te maken met voortijdig schooluitval, maar de aansluiting op het mbo is tot dusver wel vaak moeilijk. Die moet door de nieuwe werkwijze dus beter en gemakkelijker worden.''

Laptopklassen

Voor de vmbo-richtingen theoretische en gemengde leerweg heeft de De Vries Robbéschool de zogenoemde laptopklassen. Al deze leerlingen krijgen een laptop en kunnen daarmee in het hele gebouw aan de slag. ,,De hele school is nu draadloos,'' zegt Lommers. ,,ICT is wel de toekomst. We gaan voor de wegen die werken.''

advertentie
advertentie