'Creativiteit net zo nodig als sport'

14 december 2011 om 00:00 Nieuws

Vernieuwing

bij TOON

slaat aan

GORINCHEM - Vanuit verscheidene plaatsen in het land komen belangstellenden bij Kunstcentrum TOON kijken hoe zij het hier doen met muziekonderwijs. Overal slaan de bezuinigingen toe, met name bij cultuur. Kunstcentrum TOON voerde als eerste begin dit seizoen een compleet nieuwe werkwijze in om de gevraagde doelstellingen te bereiken op een efficiëntere manier.

Met een enorme 'drive' werkt directeur Johan Boonekamp van TOON samen met het hele muziekteam aan de omslag in denken en werken naar productiegericht muziekonderwijs. Voorheen waren muzieklessen meestal individueel, dat kan nog steeds, maar het kan nu ook in groepjes. Nu is het lesseizoen opgedeeld in drie trimesters, waarbij gewerkt wordt naar één grote eindproductieperiode. 'TOON op tournee'. De werkwijze is wellicht te vergelijken met die van theaterscholen. In het eerste trimester staan leren en het repetitieproces centraal, in de tweede periode worden extra workshops gegeven en na een generale repetitie volgt in het derde trimester uiteindelijk 'Toon op tournee' in de hele regio.

,,Dit is nu de eerste keer dat we het zo aanpakken. We hebben nu nog geen thema, maar voor volgend jaar hebben we een overkoepelend thema in ontwikkeling, mogelijk gekoppeld aan het cultureel erfgoed van deze regio," vertelt Johan Boonekamp. ,,We zijn nog van alles en nog wat aan het uitvinden, maar tot dusver gaat het heel erg goed. Ik ben zo trots op alle medewerkers. Dit is wel een hele inhoudelijke omslag in onze organisatie. Er zijn zeker nog zaken waar we aan moeten werken. Onder andere een efficiëntere communicatie met cursisten, maar daar zijn we dus mee bezig."

Terwijl TOON druk doende is een nieuw wiel uit te vinden, buigen de tien cultuurwethouders en de aangesloten gemeenteraden zich met TOON over een gemeenschappelijke visie en opdracht voor Kunstcentrum TOON. In de gemeente Lingewaal speelt bijvoorbeeld de discussie of TOON nu geen gesubsidieerde concurrent is van muziekverenigingen. ,,Natuurlijk niet," zegt Boonekamp direct. ,,Wij verzorgen alle soorten muzieklessen op vele soorten instrumenten die bijvoorbeeld niet binnen de amateurorkesten te vinden zijn, ons productenaanbod is vele malen groter en meer divers, dat is heel anders dan de muziekverenigingen in Lingewaal met hoofdzakelijk koperblazers. Ook mooi, maar anders. We zoeken eerder de samenwerking met muziekverenigingen. We hebben expertise in huis om bijvoorbeeld dirigenten te helpen, onlangs vroeg een dirigent van een leerlingenorkest uit Heukelum nog om inhoudelijke ondersteuning en scholing. En zo zijn er meer mogelijkheden."

Creatieve educatie

Bij de hele discussie staat iets anders op het spel. ,,Wij werken hier aan creatieve educatie. Kinderen worden al op heel jonge leeftijd in het keurslijf van school geperst. Daar zijn rekenen en taal belangrijk en wordt weinig aan creatieve educatie gedaan. Zeker in deze tijd van i-phone en i-pad is het voor jeugd des te belangrijker dat zij zich op dit gebied ontwikkelt. Creatieve educatie is net als sport een niet weg te denken onderdeel in onze maatschappij. Kijk maar eens naar de vraag uit het bedrijfsleven, men wil gezonde, flexibele en creatieve medewerkers. TOON helpt mensen hun creativiteit te ontwikkelen en dat juist door het samen te doen."

,,En onze nieuwe werkwijze slaat goed aan," vervolgt Boonekamp. ,,We hebben in verband met de nieuwe werkwijze voor cursisten in november een 'uitstapmoment' ingelast en daar hebben slechts vijf muziekleerlingen gebruik van gemaakt. Anderzijds kan het best zo zijn dat het productiegericht werken anderen juist weer aanspreekt. De meerwaarde is dat we de deelnemers bij elkaar brengen, samen aan iets werken. Dat heeft ook een sociaal, maatschappelijk toegevoegde waarde en een niet te onderschatten bijdrage aan onze economie blijkt uit vele onderzoeken."

TOON telt in totaal 1800 cursisten (inclusief beeldend en dans). Het Kunstcentrum werkt zich drie slagen in de rondte om in de huidige vorm te kunnen blijven bestaan en zich verder te ontwikkelen. ,,We zoeken ook samenwerking met het bedrijfsleven en we werken aan een vriendenvereniging, opa- en omafonds, businessclub en jeugdcultuurfonds. We stellen echt alles in het werk om een toegevoegde waarde te zijn voor Gorinchem en de regio."

advertentie
advertentie