Jenaplan Gorkum organiseert geslaagde anti-pestweek

13 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

Sociale veiligheid hoog in het vaandel

Na de succesvolle campagne 'Steuntje in de Rug' in 2013 blijft de Jenaplanschool het tegengaan van pesten actief op de agenda zetten. 'Op een school waar je samen wilt leren en groeien is een sociaal veilige leeromgeving randvoorwaarde nummer één', zo opent directeur Peter Vroone een speciaal georganiseerde ouderavond. 'Om die sociale veiligheid te kunnen waarborgen, hebben we als school een coördinator sociale veiligheid aangesteld, die vooral teamleden, ouders en kinderen samenbrengt daar waar het om pesterijen gaat'. De coördinator in kwestie, Saskia Knijft, vult lachend aan: 'De kinderen noemen mij ook wel de 'pestjuf', dus ze snappen allemaal wat mijn taak is'.

Digitaal pesten 'wint' aan terrein

Tijdens de ouderavond worden de aanwezige ouders geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van pesten. Zo neemt het zogenaamde cyberpesten vooral bij bovenbouwgroepen toe. 'Denk aan kwetsende teksten in tweets, beledigende berichten via social media en grappig bedoelde foto’s op fotosites, die voor de betrokken kinderen vaak verre van leuk zijn', zo schetst Saskia Knijft. Saskia en een aantal ouders die direct te maken hebben gehad met de effecten van dit pestgedrag delen hun ervaringen, die meerdere ouders zichtbaar raken. 'Vergeet niet dat ook cyberpesten altijd twee kanten kent. Vaak worstelt 'de pester' met minstens zoveel als het kind dat het mikpunt is van de pesterijen'.

Mineola Swing

Na de grote mensen was het toen de beurt aan de kinderen zelf. Tijdens de weekopening op school werden alle leerlingen uitgenodigd in tweetallen de Mineola Swing te dansen. Twee aan twee, met een mineola tussen de ruggen en dan al swingend proberen de sinaasappel niet te laten vallen. 'Om samen met plezier te kunnen dansen, moet je elkaar vrijheid geven en tegelijkertijd steunen, juist als je heel verschillend bent van elkaar', zo leidt Ilse Bastmeijer, ouder en bestuurslid de dans in. 'Een mooie metafoor voor precies datgene waar wij als school voor staan'. Geïnspireerd door deze dans gingen alle kinderen vervolgens in hun eigen stamgroep aan de slag. Tijdens de weeksluiting enkele dagen later presenteerde elke groep de inzichten en ideeën waartoe dit had geleid.

advertentie
advertentie