Geslaagd busproject RSD Jongerenteam

22 september 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

GORINCHEM - Het RSD Jongerenteam probeert op uiteenlopende wijzen de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten voor jongeren van 18 tot 27 jaar. Onder andere

met een busproject, waarin jongeren zichzelf leren presenteren én kandidaat-werkgevers ontmoeten. Afgelopen vrijdag reed de opvallende gele schoolbus vanuit Gorinchem naar Asperen, met aan boord een groep jonge werkzoekenden én enkele te vergeven vacatures.

Het busproject is een samenwerking tussen de Regionale Sociale Dienst Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (RSD AV) en De Stip. Werkzoekende jongeren gaan een aantal weken op pad met Stip-begeleiders Greet Kooistra en Henk Peperkamp en komen onderweg in contact met potentiële werkgevers. ,,We gaan uit van twaalf weken, " vertelt Kooistra, ,,waarbij we van de jongeren in zes tot acht weken enige vooruitgang verwachten. In kleedgedrag of een extravertere opstelling bijvoorbeeld. Vacatures vinden, er goed op reageren, maar ook een goede werknemer zijn; daarvoor is allemaal aandacht."

Alyssa (24) uit Gorinchem is ingestapt in de gele schoolbus. Ze is dit jaar afgestudeerd, zoekt werk in de kinderopvang, maar zit in de bijstand. ,,Ik heb heel veel gesolliciteerd de afgelopen maanden," vertelt ze. ,,Maar ik werd nooit uitgenodigd voor een gesprek. Ik heb ook een administratief diploma, op niveau 2. Ik wil best ander werk doen. Het is zwaar om geen inkomen te hebben en steeds afgewezen te worden." Ze is blij met wat ze deze eerste morgen al geleerd heeft. ,,We zijn onder andere bezig geweest een persoonlijk profiel te maken, in plaats van het standaard cv. Daardoor denk je weer na over de kwaliteiten die je wél hebt."

,,Heel verfrissend," vindt Nabil Amghar over de nieuwe insteek van solliciteren, die hij meekrijgt van De Stip. De 24-jarige Leerdammer heeft ook in de privésfeer een naar jaar achter de rug sinds hij in 2013 zijn baan verloor. ,,Sindsdien ben ik op zoek. Te lang. Vandaag leren we ons presenteren op manieren die je zelf niet zou bedenken. Je moet ervoor zorgen dat je gezien wordt, daar ben ik nu wel achter. Gemiddeld word je cv zes seconden bekeken, dus je moet opvallen."

Na de theorie volgt direct de praktijk voor de jonge werkzoekenden, op bezoek in partycentrum De Schildkamp, waar general manager Ralph Klaare een vacature te vervullen heeft. Waar kijkt hij naar? ,,Zorg ervoor dat je onderscheidend bent," raadt hij de jongeren aan. ,,Maak duidelijk wat je droom is. Ik heb zelf onlangs een chef-kok van 51 jaar aangenomen. Toen ik zijn cv zag, twijfelde ik. Maar eenmaal in gesprek hadden we gelijk een klik. Zoals hij over eten sprak, zag ik het meteen voor me op tafel staan. Dat haal je niet uit een standaard cv. Werkgevers kunnen misschien zat mensen krijgen voor een functie, maar ze zoeken die ene goede. Zorg dat jij die ene goede bent!"

De groep die deze morgen is ingestapt is een bijna geheel nieuwe. ,,Van de vorige twintig jongeren zijn er nog drie over," verklaart Kooistra ,,Van de rest is ongeveer 30 procent terug naar school en 20 procent zit in een leer-werktraject. De anderen hebben een baan gevonden." Dat zijn cijfers die Elisabeth van Leeuwen-Klink aanspreken. Zij is ambassadeur Jeugdwerkloosheid in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. ,,Je ziet dat deze combinatie van trainingen en werkgevers ontmoeten werkt; het is een succes. Laat je gezicht zien, laat zien dat je je best doet op je cv, laat van je bestaan weten."

advertentie
advertentie