Door de programma’s van Woord en Daad werden in 2020 ruim 648.000 mensen bereikt met duurzame watervoorzieningen en sanitatie
Door de programma’s van Woord en Daad werden in 2020 ruim 648.000 mensen bereikt met duurzame watervoorzieningen en sanitatie Woord en Daad

Groei aan donateurs, sponsors en vrijwilligers Woord en Daad

3 april 2021 om 08:04 Maatschappelijk

GORINCHEM Ontwikkelingsorganisatie Woord en Daad publiceerde op 1 april haar jaarverslag over 2020. Met de titel ‘Samen verbonden’ typeert ze wat het jaar 2020 voor de organisatie betekende.

Directeur-bestuurder Rina Molenaar: ,,Terwijl de coronacrisis onze doelgroep en soms ook onze achterban hard raakte, zagen we in ons werk hoopvolle initiatieven en een groei aan betrokkenheid ontstaan. Daarom kijken we dankbaar terug op het achterliggende jaar.”

Door de programma’s van Woord en Daad werden in 2020 ruim 648.000 mensen bereikt met duurzame watervoorzieningen en sanitatie, werden meer dan 15.000 agrarische ondernemers getraind en vonden bijna 11.000 mensen, vooral jongeren, een baan. Dat vergde creativiteit van de partnerorganisaties, omdat wereldwijde coronabeperkingen de nodige aanpassingen vroegen. Samen met het Christelijk Noodhulpcluster boden werd noodhulp geboden bij de oorlog in het noorden van Ethiopië, orkanen in Guatemala en op de Filipijnen en na de explosie in Beiroet, Libanon.

Het werk werd mede mogelijk dankzij een trouwe achterban. Het aantal donateurs nam toe met 20 procent. Online ontstonden initiatieven voor bijvoorbeeld sportieve acties en online verkoopmogelijkheden voor de kringloopwinkels. Ondanks de crisis steunden 1.581 ondernemers het werk en groeide de groep vrijwilligers naar 7.890. Ook de groei aan subsidie-inkomsten is opvallend: Woord en Daad ontvingen een bedrag van ruim € 4,4 miljoen euro, dat is meer dan drie keer zoveel als in 2019.

Verder was er groei van het sponsorprogramma. In 2020 konden 433 extrakinderen naar school, dankzij betrokken sponsors in Nederland. In totaal waren 24.035 sponsors trouw betrokken bij hun sponsorkind. Via het onderwijsprogramma kregen 31.144 kinderen onderwijs, voornamelijk vanuit huis. Daarnaast gaven de partnerorganisaties voedselpakketten aan gezinnen waar, gezien de stijgende werkeloosheid in veel landen, sprake was van toenemende armoede.

Molenaar: ,,Ook al was de fysieke afstand in veel gevallen groter, de wereldwijde situatie zorgde voor een verbinding die wij niet eerder hadden ervaren. Want ook in Nederland beseften we wat het betekent te leven bij de dag en zagen we dat veel mensen daardoor een extra stap wilden zetten voor mensen ver weg. Dat laat zien dat we echt samen verbonden zijn, ver weg en dichtbij.”

advertentie
advertentie