Op drukke dagen staan wel duizend fietsen her en der in de binnenstad
Op drukke dagen staan wel duizend fietsen her en der in de binnenstad foto: GP-buro

GroenLinks ziet niets in fietsparkeerverbod in de binnenstad

10 april 2021 om 11:07 Verkeer en vervoer

GORINCHEM Het instellen van een verbod op het stallen van fietsen in straten en stegen in de binnenstad is voor GroenLinks raadslid Rutger van Breemen echt een stap te ver. Het parkeerverbod is opgenomen in het projectvoorstel voor een fietsenstalling in de binnenstad.

In het projectvoorstel wordt gesteld dat om fietsen te weren uit straten en stegen een parkeerverbod noodzakelijk is omdat anders niet gehandhaafd kan worden. Het parkeerverbod zou straks niet moeten gelden voor ‘runshoppers’; mensen die op de fiets even snel een broodje willen halen bij de bakker. Raadslid Van Breemen vroeg zich vooral af waarom een fietsparkeerverbod nodig is. Alvorens het tot een verbod komt, moet nog wel het aantal fietsparkeerplekken worden opgeschroefd tot 1200. De gemeente wil snel extra beugels plaatsen, in één beugel is plaats voor twee fietsen. Zo zouden rond de Grote kerk vijftig beugels geplaatst kunnen worden. Vanuit de kerk is aangeboden om de eigen parkeerplaatsen te verplaatsen naar de zuidkant van de toren, aan de noordkant kunnen dan extra fietsparkeerplaatsen komen. De gemeente denkt in de gehele binnenstad 250 beugels te plaatsen. De overige plekken moeten aan de randen van het winkelgebied worden voorzien. Op de drukste momenten staan in de stad zo’n 1000 fietsen geparkeerd, na sluitingstijd staan nog zo’n 400 fietsers van bewoners her en der in de stad.

GRATIS Naast de fietsparkeerplekken buiten is ook een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad voor zo’n 400 fietsen een optie. Van zomer 2019 tot maart 2020 was een bewaakte fietsenstalling in de Kruisstraat als pilot de gehele week open en maakten 8800 fietsers gebruik van de voorziening, het ging daarbij vaak om elektrische fietsen. Daarna bleef de fietsenstalling alleen op zaterdag open. De kosten bleken fors hoger dan elders in het land, vooral omdat altijd twee mensen in de stalling aanwezig zijn. Indien de gemeenteraad kiest de bewaakte fietsenstalling te behouden en dagelijks te openen dan zijn de kosten voor beheer en exploitatie begroot op 200.000 euro per jaar. Fietsers kunnen hun fiets dan gratis stallen. De verwachting is dat bij betaling nog maar de helft van de fietsers gebruik wil maken van de bewaakte fietsenstalling. Toch ziet de raad met extra voorzieningen bij de fietsenstalling zoals een openbaar toilet en een reparatieservice kansen om wel een bijdrage te vragen, zeker voor mensen met een elektrische fiets. In het projectvoorstel wordt een bedrag van een euro genoemd, die fietsers dan weer als kortingsbon bij de (horeca) ondernemers kunnen inwisselen. De bewaakte fietsenstalling moet ruimte bieden aan ongeveer 400 fietsen. Waar deze stalling moet komen is nog niet duidelijk, overwogen wordt nog hier een pand voor aan te kopen.

FIETSSTAD Een voorstel om de fietsenstalling te bekostigen, is het verhogen van de tarieven in de parkeergarages, zo wordt het autogebruik ontmoedigd en het fietsgebruik gestimuleerd. Gezien de coronapandemie is het nu niet de juiste tijd daarvoor. Ook lieten enkele fracties weten daar niet zoveel voor te voelen. D66 raadslid Martijn Hassouna riep wethouder Joost van der Geest op om breder te kijken dan alleen het parkeren van fietsen in de binnenstad. Uit recent onderzoek van de fietsersbond scoorde Gorinchem onder de maat als fietsvriendelijke stad. Op 12 mei spreekt de raad verder over het fietsparkeren en de bewaakte fietsenstalling in de stad.

Opening van de bewaakte fietsenstalling in de Kruisstraat in de zomer van 2019
advertentie
advertentie