Zowel fietsers als automobilisten maken gebruik van de Haarsekades
Zowel fietsers als automobilisten maken gebruik van de Haarsekades Hannie Visser-Kieboom

SP en Stadsbelang willen meer fietsveiligheid op Haarsekades

5 juni 2021 om 08:42 Verkeer en vervoer

GORINCHEM Het ontwerp voor herinrichting van de Haarsekades draagt volgens de SP niet bij aan meer fietsveiligheid. Ook over de participatie is de partij niet te spreken. De SP kreeg bijval van Stadsbelang, die zich vooral zorgen maakt over doorgaand vrachtverkeer op de Haarsekades.

SP’er Aron Foppen kondigde dan ook een motie aan op het raadsvoorstel om de Haarsekades voor een bedrag van 2.350.000 miljoen euro her in te richten. Het huidige karakter van de kades met de bomen in de middenberm en de klinkers, blijft in het nieuwe ontwerp behouden. De SP noemde de participatie onvoldoende en wil dat de gemeente opnieuw onderzoek doet, daarbij moeten niet alleen bewoners van de Haarsekades worden betrokken, maar heel de Haarwijk. ,,De enquête is door nog geen honderd mensen ingevuld en is zo niet betrouwbaar. De wethouder zegt dat het ontvlechten van fiets- en autoverkeer niet mogelijk is”, zo liet de teleurgestelde Foppen weten.


De herinrichting van de Haarsekades werd in 2018 aangekaart door D66, zij vroeg in een motie om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven. De coronapandemie gooide roet in het eten voor de participatie, de gemeente koos uiteindelijk voor een enquête en enkele digitale bijeenkomsten met bewoners. Bjorn Bahlmann (Stadsbelang) ziet net als de SP in het ontwerp nog geen verhoogde fietsveiligheid, ook het omvormen van de Haarsekades tot voorrangsweg vindt hij niet passend bij een 30 km. weginrichting. ,,En hoe gaan we het vrachtverkeer ontmoedigen. Hoe moet het bouwverkeer bijvoorbeeld naar de Van Zomerenlaan rijden?” Ook ziet Bahlmann liever grasbetonstroken op de parkeerplaatsen langs de weg. De gedetailleerde aanpassingen die Stadsbelang voorstelde, ontlokte CDA’er Lennart Onvlee de verzuchting dat rond voetbaltoernooien iedereen ineens bondscoach is.

Wethouder Joost van der Geest liet weten dat de fietser leidend is in het verkeer op de Kleine Haarsekade en sprak van een onthaastmoment voor automobilisten, als ze even achter een fietser moeten blijven ‘hangen’. VVD raadslid Niels van Santen zag het onthaastmoment meer als ‘irritatiemoment’. De wethouder kondigde in zijn beantwoording richting Stadsbelang een kentekenonderzoek aan naar vrachtwagens om zo te onderzoeken of het om doorgaand- of bestemmingsverkeer gaat. De raad neemt op 24 juni een besluit over de herinrichting van de Haarsekades.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie