Feest op het Fortes Lyceum voor de toekenning van het predikaat Excellent
Feest op het Fortes Lyceum voor de toekenning van het predikaat Excellent Fortes Lyceum

Fortes Lyceum trots op predicaat Excellente School

25 januari 2022 om 10:39 Politiek

GORINCHEM “Een gelukkige gemeenschap waarin de jonge burger zich kan ontplooien”, aldus de jury na onderzoek op het Fortes Lyceum. De trotse schoolleiding heeft maandag het koffertje met predicaat ‘Excellente School’ in ontvangst genomen. Directeur Wim Langens spreekt van een opsteker voor de school in deze moeilijke coronatijd. In 2021 vierde de school haar 150 jarig bestaan. 

Directeur Wim Langens spreekt ook zijn waardering uit naar collega’s en alle leerlingen op zijn school. Juist in deze moeilijke tijden van de pandemie is dit een opsteker en geeft dat onze leerlingen en ons team een extra steuntje in de rug. Afdelingsleider Ron van Duffelen vult aan: ,,Juist nu moeten we met elkaar blij zijn dat we het predicaat excellent hebben gekregen, we hebben er hard voor gewerkt.” Fortes Lyceum heeft een eigen onderwijsprogramma ontwikkeld waarin mavo-, havo- en vwo-leerlingen gedurende hun schoolcarrière gezamenlijk kunnen werken aan het ontwikkelen van hun talenten in één van de vier talentstromen. Ze doen dit naast het verplichte curriculum. 

TALENTSTROMEN Een sterke leerlingen- en ouderraad was twaalf jaar geleden mede aanleiding voor dit proces. Vooral autonomie en verantwoordelijkheid staan hoog in het vaandel. Een ouder zegt: ,,Ze leren op een andere manier hoe je met mensen omgaat en hoe je jezelf uitdrukt. Het gaat over het leren en over de persoonlijke ontwikkeling van die diepere laag. Dit wordt ook duidelijk in de beschrijving van de talentstromen.” Afdelingsleider Rianne Viveen: ,,Iedere leerling heeft een laag die geraakt kan worden, die kan leiden tot motivatie voor ontwikkeling, kennis en maatschappelijke betrokkenheid.” De ambitie van de school is, zoals ze zelf vermeldt, gericht op de toekomst van deze jonge mensen in de wereld van morgen. Een wereld die door deze jongeren duurzaam en permanent zal worden veranderd. 

De school weet leerlingen te motiveren door mavo-, havo- en vwo-leerlingen gezamenlijk te laten werken. Zo leren leerlingen op natuurlijke wijze met elkaars verschillen in talent om te gaan

OPVOEDFILOSOFIE Afdelingsleider Jimmy van Regenmortel: ,,De leerling wordt van meet af aan in contact gebracht met de echte wereld door realistische kenniservaringen via projecten die hen stap voor stap leiden naar jongvolwassenheid. De verwachtingen richting leerlingen zijn hoog, feedback geven en reflecteren zal het overnemen van het geven van cijfers binnen ons Technasium.” Die opvoedfilosofie wordt versterkt ingezet op de Mavo, zo vertelt afdelingsleider Khadija Lali: ,,De school weet leerlingen te motiveren door mavo-, havo- en vwo-leerlingen gezamenlijk te laten werken. Zo leren leerlingen op natuurlijke wijze met elkaars verschillen in talent om te gaan.” 

PEDAGOGISCH KLIMAAT De competenties die leerlingen bij de talentenstromen ontwikkelen, zetten ze in bij alle schoolactiviteiten. De jury heeft veel autonomie waargenomen bij de talentstromen en ook bij de reguliere vakken wordt er veel gewerkt aan een gezamenlijke didactiek, waarbij men streeft naar een systematische opbouw van de les met duidelijke rollen voor de leraar. De schoolleiding laat veel over aan de initiatieven van de verschillende groepen docenten. Zij krijgen veel autonomie en verantwoordelijkheid. Kortom: de aanpak van de school bestaat uit de talentstromen, maar de onderliggende aanpak is die van een coherent krachtig pedagogisch klimaat dat gericht is op het opvoeden van autonome, verantwoordelijke en leergierige burgers, die gelukkig worden van actief zijn, voor zichzelf en de samenleving. De school heeft een geprofileerd aannamebeleid voor docenten en neemt leerlingen vanaf de eerste dag serieus. 


ONDERWIJSCULTUUR Op Nederlandse scholen wordt op uiteenlopende manieren gewerkt aan goed onderwijs. Op het Fortes Lyceum heeft dat geleid tot onderwijs van bijzondere kwaliteit, zo schrijft de jury Excellente Scholen. Met het predikaat Excellent geeft ze erkenning voor die kwaliteit en spreekt waardering uit voor de inzet en prestaties binnen de talentprofielen. Het traject Excellente Scholen helpt bijzondere voorbeelden van het Nederlandse onderwijs voor het voetlicht te brengen en wil bijdragen aan een onderwijscultuur waarin het vanzelfsprekend is expertise te delen en te streven naar verbetering.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
In 2021 vierde de school haar 150 jarig bestaan, het Fortes Festival werd vanwege corona uitgesteld tot 2022
advertentie
advertentie