Anne Pellikaan: ,,Dit vond ik een uitgelezen kans, omdat het uitzonderlijk is dat een volledige serie beschikbaar is"
Anne Pellikaan: ,,Dit vond ik een uitgelezen kans, omdat het uitzonderlijk is dat een volledige serie beschikbaar is" Anne Pellikaan

Anne Pellikaan (27) uit Gorinchem wint Article-Departementsscriptieprijs

4 april 2021 om 07:43 Kunst & cultuur

GORINCHEM Donderdagavond 25 maart was de online uitreiking van de Article-Departementsscriptieprijs 2021. Deze prijs werd gewonnen door de 27-jarige Anne Pellikaan uit Gorinchem. Anne heeft haar winnende scriptie vorig jaar geschreven voor de opleiding Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Deze werd beoordeeld met een 9. Op dit moment volgt Anne de master Architectuurgeschiedenis & Monumentenzorg aan dezelfde universiteit en is ze lid van de erfgoedcommissie in de gemeente Gorinchem.

door Lex van Steenis

In samenwerking met het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht heeft het tijdschrift Article een scriptieprijs in het leven geroepen. Elk jaar wordt deze Article-Departementsscriptieprijs uitgereikt aan de schrijver van de beste bachelorscriptie van het voorgaande collegejaar. Studenten die een scriptie schreven die met een 8,5 of hoger is beoordeeld komen voor de prijs in aanmerking. Een vakkundige jury bepaalt welke scriptie de prijs verdient. De winnaar ontvangt een oorkonde, een geldprijs en mag een artikel schrijven op basis van de scriptie dat gepubliceerd zal worden in het tijdschrift Article. Dit jaar werd de prijs online uitgereikt. Anne gaf met twee andere genomineerden een presentatie over het scriptieonderwerp, waarna het juryoordeel en de bekendmaking volgden.

OOSTERSE KUNST Anne Pellikaan: ,,Mijn scriptie ‘Oosterse kunst in Wendingen’, een onderzoek naar de manier waarop Oosterse kunst beschreven en afgebeeld werd in het maandblad Wendingen tussen 1918 en 1931, komt voort vanuit mijn interesse in het gebruik van Oosterse motieven in ontwerpen van kunstenaars die wij nu tot de Amsterdamse School rekenen. Tijdschriften waren in die tijd één van de middelen om hiermee in aanraking te komen. Het kunst- en architectuurtijdschrift Wendingen was een maandblad voor bouwen en sieren en kan gezien worden als spreekbuis voor een groep jonge kunstenaars waarin zij kennis en ideeën uitwisselden. Binnen het maandblad ben ik op zoek gegaan naar een breder begrip van hun inspiratiebronnen ten aanzien van het gebruik van een Oosterse vormentaal.

Door de coronamaatregelen waren fysieke bronnen beperkt. Dit zag ik als mogelijkheid om mij volledig te richten op de tijdschriften van Wendingen die door de TU Delft in het geheel gedigitaliseerd zijn. Dit vond ik een uitgelezen kans, omdat het uitzonderlijk is dat een volledige serie beschikbaar is, gezien de vele uitgaven en de destijds hoge prijs. Binnen het onderzoek heb ik artikelen en afbeeldingen met Oosterse kunst als onderwerp geanalyseerd en vervolgens getracht om betekenissen, die op het eerste oog niet zichtbaar waren, bloot te leggen. Door deze analyse zijn koloniale machtsverhoudingen blootgelegd die een rol hebben gespeeld in het schrijven over en afbeelden van Oosterse kunsten. Ook kan geconcludeerd worden dat van alle Oosterse kunsten kunst uit voormalig Nederlands-Indië het meest beschreven en afgebeeld wordt in het tijdschrift. Het zichtbaar maken hiervan heeft geleid tot een eerste stap naar meer zicht op en een beter begrip van Oosterse inspiratiebronnen binnen de Amsterdamse School.”

COMMENTAAR JURY Tijdschrift Article publiceerde op Facebook het commentaar van de jury: ,,De jury, bestaande uit Alice Taatgen, Marie Stel, Sanne Frequin en Sheila Reda, prees Anne om haar onderzoeksmethode, grondige analyse en het zichtbaar maken van koloniaal en oriëntalistisch taalgebruik. Hiermee draagt de scriptie bij aan een actueel maatschappelijk relevant debat en laat Anne zien hoe kunsthistorisch onderzoek onzichtbare structuren bloot kan leggen.”

advertentie
advertentie