René Wiersema.
René Wiersema. Eline Hensen

Poort6: 'Meld klachten bij Poort6, niet bij de SP'

24 maart 2018 om 03:18 lokaal

GORINCHEM De SP opende donderdag een meldpunt waar mensen hun klachten kwijt kunnen over schimmel in hun woning én achterstanden aan het woningonderhoud. Woningcorporatie Poort6 benadrukt nu met klem dat mensen hun klachten vooral bij de corporatie zelf moeten melden: ,,De SP gaat de schimmel niet verhelpen, wij wel."

Door Tim Hartman

De SP opende donderdag het meldpunt omdat de partij naar eigen zeggen tijdens het campagnevoeren voor de gemeenteraadsverkiezingen verschillende meldingen kreeg van bewoners over schimmel in woningen en achterstallig woningonderhoud. ,,Schimmel op kozijnen, schimmel op vloeren, slecht verfwerk, slechte isolatie en ga zo maar door", somt fractievoorzitter Lies van Aelst op. ,,Mensen zeiden zelfs Poort6 niet meer te bellen, omdat ze toch niets oplossen."

René Wiersema, nog korte tijd directeur-bestuurder van woningcorporatie Poort6, vindt de suggestie van SP dat Poort6 haar woningen slecht onderhoudt 'bezijden de waarheid': ,,De SP suggereert dat wij klachten en meldingen van bewoners niet serieus nemen. Laat het helder zijn: wij nemen elke klacht serieus. Als er schimmelklachten zijn en er is iets technisch niet in orde met de woning pakken we dat meteen aan of maken we er zelfs een compleet project van, zoals bij Kremlin II. Daar kregen we in 2014 meerdere klachten en dat hebben we aangepakt. Maar soms kunnen klachten ook verholpen worden door het gedrag aan te passen, daar adviseren we ook in."

KLACHTEN De boodschap van Wiersema is dan ook een stellige: ,,Meld je klachten bij Poort6. Niet bij de SP. Bewoners worden op het verkeerde pad gestuurd. En als mensen echt het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden, ga dan naar de huurdersvereniging. Die zijn er om ons scherp te houden. Iedereen mag een meldpunt openen, maar het heeft geen zin."

Van Aelst reageert: ,,Als Poort6 alles zou oplossen, hadden wij dit meldpunt niet hoeven openen. Ik zou tegen Poort6 willen zeggen: 'Ga eens met je huurders praten'. Wij hadden, voordat het meldpunt werd geopend, al tien individuele klachten. Ondertussen zitten bewoners wel in een ongezond schimmelhuis, in een huis met een torenhoge energierekening of gewoon in een half huis omdat er geen onderhoud gepleegd wordt."

Ze voegt daar aan toe: ,,Het gaat trouwens niet alleen om woningen van Poort6, maar ook particuliere huurders mogen klachten en ervaringen delen. Dat kan via gorinchem@sp.nl. Wij zeggen: 'Meld uw klacht vooral bij Poort6 én SP'."

advertentie
advertentie