Adri Hoekstra, directeur van de Uilenhof: ,,Het flexrooster is uniek in deze regio en biedt de leerlingen veel kansen."
Adri Hoekstra, directeur van de Uilenhof: ,,Het flexrooster is uniek in deze regio en biedt de leerlingen veel kansen." CVO-AV
advertorial

VMBO Uilenhof werkt met het flexrooster, uniek in de regio

30 november 2021 om 13:00 Onderwijs

GORINCHEM Aan het woord is Adri Hoekstra, directeur van de Uilenhof, de school voor mavo en havo junior in Gorinchem. ,,Het flexrooster is uniek in deze regio en biedt de leerlingen veel kansen. Wij hebben de overtuiging dat een leerling heel goed weet wat zijn onderwijsbehoefte is. Voor het ene vak heeft een leerling meer tijd nodig dan voor het andere vak. Wij geven de leerling hierover tot op zekere hoogte zelf de regie door keuzes te maken in het flexrooster.”

Met het flexrooster kan een leerling dagelijks kiezen voor flexlessen. Deze lessen zijn onderverdeeld in extra vakflexuren, huiswerkflexuren of zelfstandigwerk flexuren. ,,Alle lessen staan onder begeleiding van gekwalificeerd personeel. Leerlingen zijn heel positief over deze keuzemogelijkheden. Ze maken hun huiswerk bijna helemaal op school af, krijgen extra ondersteuning voor een toets of spreken samen af om te werken aan een opdracht die ze moeten maken. En geloof mij, dat motiveert enorm.”

GEEN ZWARE BOEKENTAS ,,Op de Uilenhof denken we echt anders over het aantal lessen, de lesinhoud en de manier waarop een les wordt ingedeeld.” Leerlingen volgen drie vaklessen op een dag. Dit zijn langere lessen waardoor er meer tijd is voor begeleiding en ondersteuning. En het zorgt ervoor dat de leerlingen geen zware boekentas mee hoeven te nemen naar school. Bovendien heeft elke leerling een eigen laptop en zijn alle methoden ook digitaal te gebruiken. ,,Boeken vergeten is er dus niet meer bij”, lacht Adri Hoekstra.

,,Vaklessen duren bij ons 80 minuten. Die tijd moet je goed gebruiken en dus hebben we ons verdiept in de beste didactiek die hierbij past én die goed bij de leerlingen past, zij zitten immers in de les. De gekozen didactiek zorgt voor veel samenwerking tussen leerlingen. Leerlingen kunnen elkaar heel goed helpen bij het maken van opdrachten en het begrijpen van de leerstof. Die kracht wordt vaak onderschat, wij maken daar nuttig gebruik van en dat zie je terug in de motivatie van de leerlingen en in de resultaten.”

THEMA- en DOMEINDAGEN Er hangt een fijne sfeer op de Uilenhof, daar zorgen de mavo en havo junior leerlingen samen wel voor. Maar zeker ook door de docenten die zeer toegewijd zijn aan hun leerlingen. ,,Gelukkig kan het schoolleven weer worden afgewisseld met buitenschoolse activiteiten. Afgelopen week zijn we nog met de eersteklassers naar Geofort geweest. We hebben ook thema- en domeindagen. De domeindag ‘Lang leve de liefde’ waarbij tweede klassers zich hebben gericht op identiteit, grenzen stellen, respect en zaken als sexting, is net afgerond. Altijd weer een boeiende dag en we vinden het belangrijk om met onze leerlingen ook over deze zaken te praten.”

DOE- EN INFORMATIEDAGEN ,,Binnenkort zijn er weer doe- en informatiedagen voor zowel basisschoolleerlingen als ouders. Maar natuurlijk kun je bij ons ook spontaan binnenlopen om een kijkje te nemen. Wij laten graag zien dat de Uilenhof een gezellige school is waar elke leerling gekend wordt en het onderwijsconcept heel goed aansluit bij de behoeftes van de leerlingen. Wij zien ze opbloeien en zich meer bewust voorbereiden op hun toekomst. En daar doen we het voor, elke dag opnieuw”, sluit Adri af.

advertentie
advertentie