door Mirjam de Swart

Eind vorig jaar lanceerde Joyn the Free het nieuwe bijbaan-concept voor jongeren: het funflex werken. Hun lijfspreuk: discover by doing. Door al jong in diverse baantjes (werk)ervaringen op te doen in een inspirerende omgeving leren jongeren zichzelf echt goed kennen. Zo kunnen ze beter hun eigen keuzes maken, ook als het gaat om studie en werk. Maar Joyn the free doet meer dan het regelen van een bijbaantje. ,,Het is een way of living”, vertelt Tijs Mureau, samen met Maartje de Boer en Milano van der Gaag bedacht hij het concept van Joyn the Free.

Maartje de Boer legt uit: ,,We vinden onderling contact erg belangrijk. Joyn the Free is vooral ook een community. Een plek waar jongeren ook terecht kunnen als ze even niet werken.” En dat daar behoefte aan is bleek wel toen de coronacrisis op zijn heftigst was, vertelt Maartje. ,,Jongeren bleven echt contact houden met ons en wij met hen. Wat ook erg leuk is om te zien is dat jongeren onderling steun zochten bij elkaar. Er werden online netflixavonden georganiseerd, er kwamen game nights voorbij en allerlei andere online activiteiten. Ook tijdens corona bleven we naar verbinding zoeken.”

De coronacrisis kwam bij veel jongeren hard aan. Van het ene op het andere moment niet meer naar school, niet meer uitgaan en niet meer chillen met vrienden. En voor veel jongeren betekende het ook dat hun bijbaantje kwam te vervallen. ,,We hebben de afgelopen maanden heel veel contact onderhouden met de jongeren. En je ziet nu dat ze echt weer aan de bak willen. De zomervakantie begint en ze zijn fulltime beschikbaar. Ze zijn niet alleen op zoek naar een baantje, maar ook naar zichzelf. Je merkt dat ze veel meer openstaan voor andere mogelijkheden. Ze willen nieuwe dingen uitproberen en het liefst zo veel mogelijk werken”, vertelt Gabriella de Jong, operations officer bij Joyn The Free.

,,Ik denk dat we het een maand wel heel erg rustig hebben gehad”, vult Milano aan. Maar zelfs in die periode zaten de oprichters van Joyn the Free niet stil. ,,We gebruiken die tijd om onze online-activiteiten verder uit te breiden. Ook hebben de jongeren zich ingezet als vrijwilliger. Ze deden bijvoorbeeld een boodschapje voor ouderen of gingen langs om een praatje te maken. Nee, we hebben beslist niet stilgezeten.”

Toch zijn ze blij dat het werk weer enigszins aan begint te trekken. ,,Onze klanten weten ons weer te vinden en ook nieuwe klanten melden zich”, aldus Maartje. ,,Je merkt ook dat mensen steeds creatiever worden en allerlei leuke oplossingen bedenken zodat er steeds meer mogelijk is zonder dat er coronaregels worden overtreden. En dat is natuurlijk ook weer gunstig wat betreft het aanbod van vakantiebaantjes”, vertelt Milano. Een mooi voorbeeld van zo’n creatieve oplossing is een ‘terrastival’ dat in de buurt van Amsterdam plaatsvindt, een evenement met alle gekkigheid van een festival maar dan op een terras. ,,Dit is natuurlijk een heel leuke plek voor jongeren. Hier willen ze graag werken.”

,,We hebben er alle vertrouwen in de toekomst”, lacht Maartje. ,,Over een half jaar is onze speciale web app klaar. Dan kunnen we vraag en aanbod nog beter met elkaar verbinden doordat onze klanten zelf hun vraag op het platform kunnen plaatsen. We hebben enorm veel ruimte voor nieuwe klussen, dus kom maar op!”