Drinkbekers in plaats van drinkpakjes, dubbelzijdig printen en de kraan minder lang laten lopen. Het is slechts een greep uit de ideeën die de leerlingen van IKC Merweplein hebben om van hun school een Eco School te maken. Afgelopen donderdag vond de aftrap plaats. Wethouder Joost van de Geest kwam naar de school toen om te luisteren naar hun plannen die van het Merweplein een duurzame school moeten maken. Dani, Senna, Jesse, Per, Sjoerd, Lotte, Noor, Roos, Ebby en Marieke ondertekenden samen met de wethouder en de directeur van de school de intentieverklaring. Deze leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vormen het ecoteam van IKC Merweplein. Samen met het onderwijsteam, alle andere kinderen van hun school én de kinderopvang maken ze van IKC Merweplein een echte Eco School.

,,We zitten nu nog in de opstartfase. Er zijn ontzettend veel ideeën verzameld die er voor moeten zorgen dat onze school nog duurzamer wordt. Met het ondertekenen van de intentieverklaring laten we zie dat we meedoen aan Eco-Schools. Het uiteindelijk doel is natuurlijk de Groene Vlag", legt Melissa Groeneveld, adjunct-directeur van IKC Merweplein, uit. Het totale traject dat twee jaar duurt bestaat uit zeven stappen. Op het moment is het ecoteam vooral druk met het bedenken van goede plannen. Uiteindelijk wordt er een actieplan gemaakt waar de hele school mee aan de slag kan. ,,Het mooie aan dit project is dat het echt vanuit de kinderen komt. Hierdoor zien ze dat ook zij een steentje kunnen bijdragen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we elkaar gaan 'besmetten' met dit virus, want dat leidt uiteindelijk tot gedragsverandering." 

ENTHOUSIASME Bij de kinderen zit het enthousiasme er in ieder geval goed in. ,,Licht uit!", wordt er geroepen als de juf het lichtknopje indrukt als ze het ietwat donkere lokaal inloopt. Onderwijsassistent Monique Zillig lacht om het enthousiasme van de kinderen. ,,Het is mooi om te zien dat ze er zo actief mee bezig zijn. Het is voor deze leerlingen echt een heel belangrijk onderwerp." Eco-Schools is 's werelds grootste keurmerk voor duurzaamheid op school. Met Eco-Schools staan leerlingen aan het stuur bij de duurzame veranderingen binnen de school. Ze vormen -samen met enkele volwassenen- een ecoteam en onderzoeken de school aan de hand van een duurzaamheidsscan. Vervolgens stellen ze doelen en werken ze aan verschillende acties om het gedrag van mensen, het curriculum én de schoolomgeving te verduurzamen.

Om in het ecoteam te mogen komen, hebben de kinderen een presentatie moeten houden in de klas. Daardoor weten ze heel veel over duurzaamheid, klimaatverandering en de plastic soep. ,,Wist je dat de plastic soep die rond drijft in de zee wel 34 keer zo groot is als Nederland?", merkt Senna op. ,,Ik zag op televisie dat schildpadden de plastic zakjes die in de zee drijven aan zien voor kwallen. Ze eten de zakjes op en gaan daarom dood", vult Lotte aan. ,,Het heeft grote gevolgen voor de natuur, voor mensen en dieren, als je zomaar plastic op straat gooit. En ook het kappen van bomen is niet goed voor ons klimaat", vult Sjoerd aan. 

Het enthousiasme van de kinderen is niet alleen op school merkbaar. Ook thuis spreken ze hun gezinsleden regelmatig aan op hun gedrag. ,,Dan zeg ik tegen mijn vader dat hij minder lang moet douchen", lacht Sjoerd. ,,Ik kwam een keer thuis en toen zag ik dat overal de lichten aan stonden. Die heb ik toen gelijk allemaal uitgedaan", vertelt Senna. ,,Ebby en ik liepen een keer op straat en toen zagen we een plastic zak in de sloot liggen. We konden er helaas niet bij, anders hadden we hem wel uit de sloot gehaald", vult Roos aan.

Aan ideeën en enthousiasme dus geen gebrek bij de leden van het ecoteam van IKC Merweplein. Binnenkort kiest het team twee thema's waar ze verder mee aan de slag gaan. Melissa Groeneveld: ,,Als we het gehele traject hebben doorlopen krijgen we de Groene Vlag, het bewijs dat we echt en duurzame school zijn. Daar gaan we natuurlijk voor!" 

door Mirjam de Swart

Mirjam de Swart
Foto: Mirjam de Swart