Betuwelijn wordt drukker

11 december 2007 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Terwijl er op de Merwede-Lingelijn alleen maar minder treinen gaan rijden, wordt het op de naastgelegen Betuweroute een stuk drukker. Daar is zondag ook de nieuwe dienstregeling van start gegaan.

De dienstregeling maakt deel uit van de Europese dienstregeling. Dat is voor Keyrail van groot belang omdat de Betuweroute dé railverbinding is voor goederen van de Rotterdamse haven naar het Europese achterland.

Voor de komende week zijn er honderd ritten gereserveerd. Voor de weken daarna geldt hetzelfde als we de berichtgeving van Keyrail, de beheerder van de spoorlijn, moeten geloven.In de loop van 2008 verwacht Keyrail dagelijks vijftig treinen op de lijn. Vier jaar later, in 2012 moeten er per dag 150 treinen gaan rijden.

Het aantal reserveringen neemt stapsgewijs toe in 2008. Dit komt omdat er gedurende het jaar nog (test-)werkzaamheden aan de spoorlijn worden verricht die de capaciteit beïnvloeden. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond wordt de capaciteit vergroot.

Vorige week berichtten enkele kranten over de problemen die de spanning op de bovenleiding van de Betuweroute zou veroorzaken voor het naastgelegen reizigersspoor.

Het gaat daarbij om het spoor tussen Sliedrecht en Gorinchem. Er werd gemeld dat door de hogere spanning op de Betuweroute seinen op rood zouden springen en elektrische schokken veroorzaakt zouden worden.

Deze berichten zijn feitelijk onjuist. De Betuweroute die voorzien is van 25.000 volt loopt op het stuk tussen Sliedrecht en Gorinchem naast de Merwede-Lingelijn met 1500 volt. Het spanningsverschil tussen 25.000 V en 1500 V zorgt voor een beïnvloeding van de Merwede – Lingelijn. Het gaat dan om de treindetectie en zogenaamde aanraakspanningen. Die aanraakspanningen voel je als een tinteling als je bijvoorbeeld de rails aanraakt.

De EMC invloeden zijn de reden dat er voorlopig op de Betuweroute een stroomsterkte van 500 ampère staat. Hierdoor moet het aantal treinen dat tegelijk in één sectie stroom afneemt beperkt worden. Ook is het niet mogelijk tegelijk ‘vol gas’ geven. Dit heeft geen invloed op het aantal ritten dat gemaakt kan worden op de Betuweroute. Dat is afhankelijk van de zogenaamde gebruiksregeling van 1 trein per twee uur per richting.

Gezien die gebruiksregeling is er voorlopig geen sprake van meerdere treinen die ‘vol gas’ stroom afnemen op het traject Sliedrecht - Gorinchem.

advertentie
advertentie