wel meer snelheidscontroles

31 december 2007 om 00:00 Nieuws

De inventarisatie werd gehouden op verzoek van de gemeenteraad na een dodelijk ongeval op de Arkelsedijk. Tussen de rotonde Papland en de aansluiting met de Vijfde Uitgang hebben de afgelopen vijf jaar elf ongevallen plaatsgevonden. Zeven keer tegen een vast voorwerp langs de dijk, twee keer tegen de flank van een ander voertuig. Negen ongevallen vonden plaats in de wintermaanden en de helft ‘s nachts. Meestal is er alleen materiële schade. Er rijden dagelijks 5000 motorvoertuigen over deze dijk, waarvan bijna de helft te hard rijdt. Buiten de bebouwde kom is hier 60 km per uur toegestaan, binnen de bebouwde kom 50.

GORINCHEM - De Arkelsedijk leent zich niet voor verkeersremmende maatregelen zoals drempels of as-verspringingen. Dit concludeert het college van burgemeester en wethouders na een klein onderzoekje naar de verkeerssituatie op deze dijk.

De Arkelsedijk is een smalle weg en is bedoeld als waterkering. Voor een deel is de dijk voorzien van een betonnen waterkerende rand van 30 tot 40 centimeter hoog. Ook grenzen er huizen direct aan de dijk, zodat er op de dijk wel eens geparkeerd wordt. Al met al geen veilige situatie, maar B en W stellen dat de meeste ongelukken ‘s nachts plaatsvinden veelal door te hard rijden. Deze ‘notoire hardrijders’ moeten volgens het college worden aangepakt door meer controles van het Verkeers Handhavingsteam. De politie zou snelheidscontroles zeker kunnen continueren en tevens kunnen proberen het gedrag van de weggebruikers te beïnvloeden.

Verder stelt het college van B en W voor om bij het zoeken naar nieuwe infrastructuur te kijken naar alternatieve routes.

advertentie
advertentie