Ouders maken jeugd wegwijs

23 november 2010 om 00:00 Nieuws

Dieleman, voormalig PABO-docent, gaf niet alleen les in biologie, hij gaf les in les geven. De vijftien mensen om hem heen waren ook geen kinderen, maar volwassenen die voor het project ‘zwaan kleef aan’ naar de Donken in Gorinchem Oost waren gekomen. ‘Zwaan kleef aan’ is opgezet door het Natuurcentrum om basisscholen te ondersteunen bij het natuuronderwijs.

‘Scholen te druk voor onderwijs in de natuur’ GORINCHEM - ,,Weet iemand wat waddy’s zijn en waarom ze hier liggen?” Peter Dieleman, voormalig voorzitter van het Gorinchems Natuurcentrum en veldbioloog, gaf vrijdag les aan een tiental mensen die hem aandachtig volgden. ,,In een waddy staat soms wel water, en soms staan ze droog. Voorheen werd de regen afgevoerd door de riolering. Tegenwoordig loopt het gewoon door de grond. Waddy’s zijn waterberging.”

Door Hidde Remmerswaal

De educatief coördinator van het Natuurcentrum, Jet de Jonge, vertelt dat basisscholen het te druk hebben om veel aandacht te kunnen besteden aan natuuronderwijs. ,,We krijgen heel vaak te horen dat leraren op de basisschool het te druk hebben om met kinderen naar activiteiten toe te rijden. Of om de leskisten te gebruiken die ze van ons huren. Aan het eind van de huurperiode krijgen we een kist vaak terug en dan kunnen we zien dat de kist niet is gebruikt. Dat is erg zonde, want de school heeft er wel voor betaald.”

Dus kwam het Natuurcentrum, dat vaker samenwerkt met scholen in Gorinchem, met het idee om het concept van natuurouders naar Gorinchem te halen. In meerde provincies helpen ouders mee om kinderen wegwijs te maken in de natuur. Ze helpen bij de lessen en gaan mee op excursies. In Zeeland zijn er bijvoorbeeld al tweehonderd natuurouders.

Zoveel toekomstige natuurouders verzamelden zich vrijdagochtend niet bij de Merwedonk. Ongeveer vijftien mensen meldden zich bij de basisschool om het park bij de Donken te onderzoeken. Volgens Dieleman leent deze omgeving zich uitstekend voor natuuronderwijs. ,,Hier in het parkje zit van alles. We hebben hier waddy’s, slootjes, kades, een beetje moeras, een stuk bos en een dijk. Al die gebieden hebben didactische mogelijkheden.”

Het is volgens Dieleman belangrijk dat de toekomstige natuurouders beginnen met zichzelf voor te stellen. ,,Ik ben Peter Dieleman, veldbioloog. We staan nu bij de Donken, waar veel verschillende planten en dieren te vinden zijn. Hoewel het voor sommige dieren nu misschien een beetje koud is.” De groep ging onder leiding van Dieleman alle plekjes af, en doceerde er iets over. Zo groeit er op een brug korstmos, en zwemmen er onder de brug meerkoeten. Tenzij de vogel een rode snavel heeft, dan is het een waterhoen.

Het zijn dit soort kleine details waar je in de natuur juist op moet letten, vindt Dieleman: ,,Kinderen moeten leren al hun zintuigen te gebruiken. Ruiken, kijken maar ook luisteren. Zoeken naar sporen van dieren of luisteren naar het drainagesysteem van het voetbalveld hierachter, dat klinkt als een watervalletje. En natuurlijk altijd eerst de vogels volgen. Want voor je het weet zijn die gevlogen.”

advertentie
advertentie