PREMIUM ARTIKEL
Lokale journalistiek uit Gorinchem

Warenhuis Gorinchem

Overig Vanaf de Wal
Foto: Jos Huibers
zo 13 nov, 14:08
Afbeelding
Vanaf de Wal

Wie de moeite neemt het promotiefilmpje van de ondernemersvereniging Hartje Gorkum - zeg maar, de verenigde winkeliers en pandeigenaren in de Gorcumse binnenstad - tot zich te nemen, zal geïmponeerd worden door de uiterst sluwe en onnavolgbare marketingtaal, zo mooi en glad, dat de werkelijkheid moeiteloos in een retorische mist verdwijnt. De verzamelde winkeliers, die natuurlijk baat hebben bij meer volk in de winkelstraten en derhalve meer omzet, reppen over het ‘levendige en open karakter van van Gorinchem’, waarin zij een ‘optimale beleving tot stand willen brengen in een snel veranderende consumentenwereld’. Zij beogen de ‘krachten te bundelen en te komen tot één dampend Warenhuis, met een eenheid in uitstraling, waarbij gekozen wordt voor kwaliteit en niet voor kwantiteit’, waar de winkelstraten ‘het warenhuis ademen’ en de stegen middels cultuur en flora de fanfactor versterken.’ 

Als ik het tenminste goed begrepen heb, want de kracht van marketingtaal schijnt vooral de onbegrijpelijkheid ervan te zijn. Aangezien niemand voor dom versleten wil worden, immers, doet iedereen alsof hij/zij/hen het begrijpt. Een en ander wil men bereiken middels eenvormigheid, info-palen met QR-codes op strategische plekken, bewegwijzering, w..

Deel dit artikel via: