In het najaar sloot de winkel van Miss Etam aan de Gasthuisstraat
In het najaar sloot de winkel van Miss Etam aan de Gasthuisstraat Hannie Visser-Kieboom

Gorinchemse binnenstad wil niet langer wachten met verkleining kernwinkelgebied

Economie

[GORINCHEM] De ondernemers JanJan Mens en Bert van Zuijlen willen geen moment langer meer wachten op de verkleining van het kernwinkelgebied in Gorinchem. Samen met vastgoedondernemers, het kadaster en procesbegeleider Jeroen Wichers wordt op 17 mei een eerste vastgoedavond in de vorm van een simulatiespel gehouden, die moet uitmonden in een compacter winkelgebied.

Zowel Mens als Van Zuijlen schetsen een somber beeld over de retail met stijgende verkoop via internet en toenemende leegstand, een trend die door corona nog wordt versterkt. Beiden noemen het overschot aan verkoopvloeroppervlakte in de stad. ,,We zijn al sinds 2017 bezig in Gorinchem, door gaten in de winkelstraat tijdelijk te verhuren of te kiezen voor herbestemming zoals bij het pand van V & D en aan de Westwagenstraat, het leidde tot 5.000 m2 minder verkoopvloeroppervlak. Nu hebben we te maken met corona, dat werkt als een katapult, we hebben nu zelfs in de Gasthuisstraat leegstand en de huren zijn met een derde gedaald. Dat versnelt de transitie, als we niets doen dan krijgen we nog minder aanbod en wordt onze stad nog minder aantrekkelijk en krijgen we nog meer leegstand. We moeten nu ingrijpen, anders zullen we de wedstrijd verliezen”, zo hield JanJan Mens de raad voor. 

AUTHENTICITEIT ,,Het moet compacter, we moeten kijken naar de verkeerscirculatie. De gemeente is daarbij aanjager en we moeten binnen twee jaar een meer divers aanbod hebben. Ook de cultuurstraat hoort daarbij, we hebben een prachtige stad en moeten vooral ook de marketing niet vergeten”. Mens kreeg bijval van Van Zuijlen. ,,De consument wil beleving, zijn we speciaal genoeg, is het veilig en schoon, zijn we bereikbaar? Kijk naar het designer outlet in Roermond met zijn straatjes. Die authenticiteit heeft Gorinchem al”. In plannen over verhuizing van de bibliotheek werd al eens het idee van een cultuurstraat in de winkelpassage geopperd.

De consument wil beleving, zijn we speciaal genoeg, is het veilig en schoon, zijn we bereikbaar?

SPEELBORD Het enthousiaste verhaal over de aanpak van een compacter winkelgebied werd gewaardeerd door de raadsleden. Het Binnenstadmanagement, het platform waarin partijen in de binnenstad samenwerken, schakelde Jeroen Wichers in om het proces te begeleiden, hij deed eerder eenzelfde klus in Bodegraven en werkt ook in Sliedrecht aan een compacter winkelgebied. In Bodegraven werd een simulatiespel ingezet, waarbij ondernemers en vastgoedeigenaren zelf met panden kunnen schuiven tot een ideale mix van wonen, detailhandel, horeca en cultuur ontstaat. Het spel wordt gespeeld onder begeleiding van het kadaster. Het Gorinchemse speelbord is nu in de maak en komende week gaan de uitnodigingen de deur uit. ,,Dit is een grote kans voor Gorinchem, omdat vastgoedeigenaren zelf het kernwinkelgebied aanwijzen. Panden buiten het kernwinkelgebied kunnen worden getransformeerd naar wonen”. Het gaat bij het spel niet om individuele panden, maar vooral om de gebiedsbenadering. Na de eerste vastgoedavond volgt medio juli een tweede vastgoedavond, waarop de uitkomsten van het spel worden besproken.. 

GEDWONGEN In Bodegraven werd twee jaar uitgetrokken voor de revitalisering van het winkelgebied. Naast een verhuissubsidie voor ondernemers van buiten het kernwinkelgebied is een gevelsubsidie voor een kwaliteitsverbetering onderdeel van het plan. Dit biedt ook kansen om monumentale gevels te herstellen. Door alle voorbereidingen ziet Wichers nu al groot draagvlak voor de verkleining van het kernwinkelgebied. VVD’er Jaap Wientjes vroeg zich wel af wat er gebeurt met ondernemers die niet mee willen werken. ,,Niemand wordt gedwongen mee te doen, maar iedereen snapt dat deze stap gemaakt moet worden, misschien al veel eerder gemaakt had moeten worden. De basis voor het slagen zijn de relaties die zijn opgebouwd in de afgelopen jaren”. De volgende stappen na de twee vastgoedavonden zijn het opstellen van een beeldkwaliteitsplan en het toestaan van wonen buiten het kernwinkelgebied, dat zorgt ook voor opbrengsten. Ook citymarketing vormt onderdeel van de transformatie. 

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
Ook horeca speelt een belangrijke rol voor een aantrekkelijke binnenstad
advertentie
advertentie