Dankzij Marita Verlaan komen jaarlijks honderden kinderen naar het museum.
Dankzij Marita Verlaan komen jaarlijks honderden kinderen naar het museum. Rob Kreszner

Met jongens langs borduurkunst

26 juni 2018 om 19:30 lokaal

GORINCHEM Het Gorcums Museum wordt gerund door een paar vaste krachten en tientallen vrijwilligers. Wie zijn ze en wat doen ze? Een nadere kennismaking met educatief medewerkster Marita Verlaan.

Rubriek Gorcums Museum door Agnes Broeksema

Ga er maar aan staan. Een groep jongens uit de brugklas rondleiden door een tentoonstelling over borduurkunst. Marita Verlaan doet het met verve. Stoïcijns vertelt ze dat het gros van het borduurwerk dat ze zien toch echt door mannen gemaakt is. Ondanks een hoop stoere praatjes worden al snel enkele vragen gesteld. Binnen de kortste keren staan de jongens met open mond voor een Middeleeuwse koorkap.

Marita ziet het als uitdaging jongeren enthousiast te maken voor wat er in het museum te zien is. ,,Kunst zit niet zo in hun wereld gebakken. Ik neem ze echt bij de hand, leer ze kijken en help om juiste vragen te stellen." Saaie monologen zijn uit den boze. Ze zoekt steeds het gesprek op met de groep.

Voordat Marita in 2001 bij het Gorcums Museum aan de slag ging, werkte ze als docent Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). Een vak waarbij middelbare scholieren kennismaken met verschillende kunstvormen. ,,CKV bestond toen net en musea wisten niet goed wat ze met al die leerlingen aan moesten. Ik wilde wel eens wat anders en ben in dat gat gesprongen."

Dankzij Marita komen er jaarlijks honderden kinderen naar het museum. Variërend van peuters tot pubers. Met behulp van speurplaten, lesbrieven en kijkwijzers die Marita maakt, leren ze naar kunst kijken. Ze maken kennis met de functies en beroepen van het museum. Kinderen van de basisschool mogen ook een kijkje achter de schermen nemen in het depot. Een jaarlijks hoogtepunt is het scholierenproject: leerlingen bezoeken een expositie en gaan daarna zelf aan de slag in de klas. Aan het eind van het project worden hun kunstwerken tentoongesteld in het museum.

,,Door kinderen actief bij kunst te betrekken, hoop je dat ze zien hoe je ook op een andere manier naar de wereld kunt kijken." Of dat lukt blijft meestal een vraag. Marita herinnert zich lachend een jongen uit 3 gymnasium die na een rondleiding droogjes opmerkte: ,,Het was minder slecht dan ik gedacht had." Wie weet zijn er nu toch een paar jongens aan het borduren of kijken ze op zijn minst met meer aandacht naar de merklap van oma.

advertentie
advertentie