Afbeelding
ELK

Campagne ‘Dat is makkelijk praten’ om escalatie van burenproblemen te voorkomen

Maatschappelijk

GORINCHEM Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van deze ergernissen escaleert en kan zelfs uitmonden in een vervelende burenruzie. Buurtbemiddeling kan als neutrale partij er voor zorgen dat buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. ‘Voorkomen is beter dan genezen’. Hoe mooi zou het zijn als escalatie voorkomen kan worden? Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne. Om zo buren te ondersteunen zelf met informatie en tips op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten! 

De campagne startte op 12 januari met de lancering van de webpagina datismakkelijkpraten.nl. Hierop staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen.

Ingrid van Oostwaard, coördinator Buurtbemiddeling ElkWelzijn, vertelt: ,,Met de campagne willen we mensen meer bewust maken dat een gesprek met buren pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment doet. Het heeft namelijk weinig zin om een gesprek aan te gaan als je zwaar geïrriteerd bent. Je kan dan al snel in verwijten vervallen en dat werkt niet probleemoplossend.”

Buurtbemiddeling ElkWelzijn is voor de inwoners van 10 gemeenten in de regio.

Heb jij ook problemen met de buren? Wacht dan niet te lang en neem contact met ons op voor meer informatie, advies of bemiddeling; bel 0345-225000 of mail buurtbemiddeling@elkwelzijn.nl.

Afbeelding
advertentie