Het nieuwe logo prijkt op een groot bord
Het nieuwe logo prijkt op een groot bord Stichting CVO-AV

Nieuwe huisstijl voor Stichting CVO-AV: ‘De kracht van samen leren’

Onderwijs

De leerlingen van de scholen van Stichting CVO-AV kregen na de vakantie een smakelijk welkom. Het nieuwe logo prijkte op een groot bord en op petit fours die werden uitgedeeld. ,,Vorig jaar zijn we gestart met een nieuw koersplan, het opfrissen van de huisstijl past daarbij.” Stichting CVO-AV (Christelijk Voortgezet Onderwijs voor de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden) staat niet stil. In 2021 lanceerde de stichting het nieuwe koersplan voor de komende vijf jaar. De kernboodschap is ‘De kracht van samen leren’.

Henri van Breugel, voorzitter van het college van bestuur, vertelt: ,,We zitten als regio in tijden van leerlingenkrimp. Scholen worden allemaal wat kleiner en het is belangrijk om ze in stand te houden en een rijk onderwijsaanbod te blijven bieden. Daarom bundelen we onze krachten; als scholengroep van acht scholen door de regio verspreid, versterken we elkaar en kunnen we met elkaar ook gespecialiseerd onderwijs bieden. Dat wordt bijvoorbeeld in de praktijk gebracht met de Techniekhavo, een innovatieve onderwijsvorm die rust op de basiskwaliteiten van de scholen. Het Gilde Vakcollege Techniek heeft geen licentie om havodiploma’s uit te reiken, maar wel een enorme schat aan kennis in het technische onderwijs. Calvijn en Lyceum Oudehoven kunnen met ondersteuning van het Gilde wel havo-onderwijs met technische specialisatie bieden. Los van elkaar was dat nooit gelukt. Nu biedt het kansen voor leerlingen, voor ons als onderwijsaanbieder en ook voor de arbeidsmarkt.” 

Met elkaar hebben we de kracht en de mogelijkheid om te vernieuwen

De stichting heeft een gezonde, stabiele basis. ,,Daardoor kunnen we een innovatieve scholengroep zijn. We zijn constant in beweging en op zoek om het onderwijs aan te sluiten aan de behoeften, zonder dat ten koste te laten gaan van de basiskwaliteit. Met elkaar hebben we de kracht en de mogelijkheid om te vernieuwen. Dat kenmerkt ons en daar zijn we trots op. De Windroos is nu de eerste school van Nederland die erkende Adobe-diploma’s uit kan geven. De mogelijkheden van deze ontwerpprogramma’s proberen we nu ook voor de andere leerlingen toegankelijk te maken.” 

Het was ook tijd om de huisstijl mee te nemen in de vernieuwing. ,,Ook een huisstijl moet mee met de tijd. Als je begint, volgt van het één het ander, dus we hebben het grondig aangepakt. In de nieuwe logo’s laten we zien dat we een krachtige scholengroep zijn, die samen een groot onderwijspalet biedt. Dat is niet alleen belangrijk voor leerlingen en ouders, maar ook bij de arbeidsmarktcommunicatie. Werving van personeel is in deze tijd lastig. In het logo is de stichting en de samenwerking duidelijk herkenbaar. We horen bij elkaar, versterken elkaar en vormen een mooie onderwijsgroep. Deze boodschap hebben we gisteren onderstreept, toen de scholen tijdens interne feestjes het nieuwe logo te zien kregen; zowel op een bord als op een lekkere petit four. Ook konden de leerlingen een zadelhoes met de woorden ‘Ik zit op..’ en het logo van de school krijgen. De komende tijd rollen we de huisstijl ook naar buiten uit. Dan kan niemand meer om ons heen.”

advertentie