Camerabeelden van drie passerende vrachtwagens op de Mollenburgse weg
Camerabeelden van drie passerende vrachtwagens op de Mollenburgse weg Hannie Visser-Kieboom

Stadsbelang wil betere handhaving vrachtwagenverbod in de Haarwijk

18 februari 2021 om 14:23 Overig

GORINCHEM Hoe wordt het vrachtwagenverbod op de Mollenburgseweg, Kleine en Grote Haarsekade en de Haarweg gehandhaafd? Het vrachtwagenverbod is twee jaar geleden ingesteld om de verkeersveiligheid in de Haarwijk te verhogen. Raadslid Bjorn Bahlmann (Stadsbelang) krijgt signalen van bewoners dat nog steeds veel sluipverkeer door de wijk rijdt.

Stadsbelang wil van het college weten hoe handhaving van het vrachtwagenverbod plaats vindt en hoeveel boetes zijn uitgedeeld aan vrachtwagenchauffeurs die het verbod hebben genegeerd. Bahlmann heeft van diverse bewoners gehoord dat ze nog altijd overlast ondervinden van vrachtverkeer dat de wegen gebruikt als sluiproute. Een jaar geleden vertelden Linda van Santen en haar buurman Paul Verberk, bewoners aan het einde van de Mollenburgseweg, al over de jarenlange verkeersoverlast op de T=-splitsing met de Haarweg. Veel verkeer rijdt vanaf de A27 via de Hoogbloklandseweg via de Haarweg naar Papland of Gorinchem-Oost. Stadsbelang pleit voor extra inzet van boa’s en politie om het vrachtwagenverbod in de wijk te handhaven. Verder noemt de fractie de mogelijkheid om geavanceerde camera’s met kentekenherkenning in te zetten om zo overtreders digitaal te verbaliseren. Dit kan tevens het gevoel van veiligheid van bezoekers aan sporthal de Hoefslag of de moskee verhogen.

Hierdoor neemt de kans op verkeersongevallen tussen vrachtwagenchauffeurs en schoolgaande verkeersdeelnemers alleen maar toe

Het vrachtwagenverbod is ingesteld midden in het scholengebied De Hoefslag. Daar zijn nu plannen voor nieuwbouw van ’t Gilde en het Innovatie- en Afstudeercentrum, zodat het nog drukker wordt met schoolgaande jeugd. ,,Hierdoor neemt de kans, als men niet of beperkt handhaaft, op verkeersongevallen tussen vrachtwagenchauffeurs en schoolgaande verkeersdeelnemers alleen maar toe”, zo schrijft Bahlmann aan het college. Hij denkt zelfs dat de navigatiesoftware van vrachtwagenchauffeurs specifiek door deze straten met een vrachtwagenverbod wordt geleid. Ook een wirwar van verkeersborden zorgt bij vrachtwagenchauffeurs voor verwarring. Hij vraagt het college dan ook nog eens kritisch te kijken naar alle aanrijroutes en de gebruikte verkeersborden voor vrachtverkeer binnen en buiten de gemeentegrenzen. 

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie