Afbeelding
Foto: Coffee Bean via Pixabay

Hoe belangrijk is een website voor je bedrijf?

19 december 2023 om 07:04 Partnercontent

Vandaag de dag heeft vrijwel ieder bedrijf een website. De één maakt er veel werk van, de ander beperkt zich tot een basic website die online gezet wordt en waar vervolgens nog maar zelden aandacht aan wordt besteed. Het hangt sterk af van de aard van je bedrijf of een website en online vindbaarheid voor jou van belang zijn. De bakker op de hoek heeft een website niet echt nodig. De klanten weten hem toch wel te vinden. Datzelfde geldt voor een supermarkt. Klanten zullen de website van dit soort bedrijven vaak alleen raadplegen voor de openingstijden. Maar als je een autorijschool hebt wordt het al een ander verhaal. Dan wil een mogelijke leerling eerst informatie over de rijlessen en over de kosten voordat hij een afspraak maakt voor een proefles. Ook als je werkt met offertes, zoals een schilder, timmerman of loodgieter, kan een website nuttig zijn.

Naamsbekendheid opbouwen

Met een website kun je ook naamsbekendheid opbouwen. Als mensen weten dat je bestaat is de kans op bestellingen of opdrachten immers een stuk groter. Zeker als je niet alleen lokaal werkt kan het dan handig zijn om goed vindbaar te zijn. Dan moet je het immers niet alleen hebben van mond tot mond reclame. Je kunt ook meer bekendheid verwerven door het laten bedrukken van weggeef items, zoals balpennen of petjes. Laat bijvoorbeeld aanstekers met logo maken die je uitdeelt op een evenement of op een markt. Op de aansteker zet je niet alleen de naam van je bedrijf maar ook een telefoonnummer of webadres. De kans is groot dat mensen contact met je opnemen als ze op zoek zijn naar de dienst of het product dat jij aanbiedt.

Zorg voor een actuele website

Als je je website wilt gebruiken voor naamsbekendheid en het binnenhalen van opdrachten of bestellingen dan is het zorg dat je je website regelmatig update. Als er in februari nog altijd “Wij wensen u alle goeds voor het nieuwe jaar” op je homepage staat dan komt dat nogal achteloos over. Zorg dus regelmatig voor nieuwe content. Je kunt bijvoorbeeld blogs schrijven over opdrachten die je hebt gedaan of foto’s plaatsen van projecten. Als je producten aanbiedt op je website dan kun je een product of een productgroep uitlichten in een blog. Ben je zelf niet zo handig met schrijven? Dan kun je hiervoor een professioneel tekstbureau inschakelen. Zij schrijven teksten voor een vast tarief per woord. Natuurlijk kun je hiervoor ook een dienst als ChatGPT gebruiken, maar je loopt dan wel het grote risico dat je een tekst krijgt die erg veel lijkt op duizenden andere teksten die al online staan.

Maak weloverwogen keuzes voor het vergroten van naamsbekendheid

Wil je je naamsbekendheid vergroten en naast je website ook andere opties inzetten, maak hier dan weloverwogen keuzes in. Je kunt BIC aanstekers bedrukken of adverteren via Google Ads. Maar bedenk dat je je budget voor marketing slechts één keer kunt uitgeven. Maak dus een goede planning en houd in de gaten dat sommige kosten snel kunnen oplopen. Het is immers niet de bedoeling dat je ineens een torenhoge rekening krijgt omdat er kennelijk honderden keren op een link is geklikt die door Google Ads werd getoond op jouw zoekwoord. Het moet tenslotte ook nog wat opleveren voor je bedrijf en niet alleen maar geld kosten.

advertentie
advertentie