Afbeelding
Travel Store

Frank Visch van Travel Store bij RTL Nieuws

26 oktober 2020 om 13:29 Recreatie

GORINCHEM RTL Nieuws bracht vorige week een bezoek aan reisbureau Travel Store voor een item over de reisvoucher. Hiervoor interviewden zij directeur eigenaar van Travel Store, Frank Visch.

De reisbureaus in Nederland maken al maanden een hevige tijd door. Al sinds de uitbraak van het COVID-19 virus ligt het (internationale) reisverkeer volledig plat. Aan het begin van de zomer waren er nog enkele lichtpuntjes, maar op dit moment is het muisstil en is bijna de hele wereld ‘oranje’ gekleurd. RTL Nieuws vroeg Travel Store hoe deze tijd voor hun is en waarom de corona reisvouchers zo van belang zijn voor zowel de reisbranche als de consument.

Frank Visch, CEO van Travel Store: ,,We gingen het jaar goed van start. Januari is voor ons de belangrijkste boekingsmaand. In die periode worden de meeste vakanties voor de mei- en zomervakantie geboekt. Het zag er veelbelovend uit. Inmiddels zijn vrijwel alle geboekte reizen met terugwerkende kracht geannuleerd of omgeboekt.” Brancheorganisatie ANVR bracht corona reisvouchers in het leven, goedgekeurd door het Ministerie van Economische Zaken en gedekt door het Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Op de vraag waarom deze vouchers er zijn, zegt Visch het volgende: ,,Ik mocht op RTL Nieuws uitleggen waarom er überhaupt vouchers zijn en waarom het even kan duren voordat de consument zijn geld terugkrijgt, mocht hij dat willen. Samengevat: de klant betaalt ons voor de geboekte vakantie. Wij doen vervolgens een betaling aan de leverancier, waar we de reis hebben ondergebracht. Die doet hetzelfde bij zijn partners, zoals de luchtvaartmaatschappij, het hotel, e.d. Zij hebben vervolgens weer betaald aan hun partners, enzovoort, enzovoort.”

Het geld is dus wereldwijd versnippert en het is een tijdrovend proces om dit terug te vorderen. Wil de klant liever de voucherwaarde in geld uitgekeerd krijgen dan zet Travel Store het proces voor de klant in gang. Frank Visch: ,,We hopen natuurlijk dat mensen de voucher inzetten voor een nieuwe vakantie, maar als ze een restitutievraag indienen, kan dat ook. Ze hebben immers het vertrouwen gehad om hun vakantie bij Travel Store te boeken en daar zijn we dankbaar voor en trots op!”

De reisbranche behoort tot de zwaarst getroffen branches. Behalve dat de omzet sinds maart is teruggelopen met circa 95%, zijn er ontzettend veel kosten gemaakt. Deze kosten worden veelal voorafgaand aan een boeking gemaakt, zoals marketingkosten, en een reisbedrijf verdient bij vertrek van de klant. Daar zit vaak maanden verschil in. Precies tussen boeking en vertrek brak de pandemie uit, waardoor het dubbel zo hard aankomt.

Toch blijft Visch optimistisch: ,,We hebben in de 45 jaar van ons bestaan een flinke buffer opgebouwd. Daarbij kunnen we echt een verschil maken voor de klant en onszelf bewijzen als toegevoegde waarde. Juist nu, maar ook in de toekomst.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie