Martijn Dekker. ,,Ik merk wel dat mensen de auto liever laten staan sinds de benzine zo duur is geworden, maar er zijn nog veel meer voordelen."
Martijn Dekker. ,,Ik merk wel dat mensen de auto liever laten staan sinds de benzine zo duur is geworden, maar er zijn nog veel meer voordelen." Matthijs Daniëls

Elke dag elektrisch fietsen - de voordelen zijn legio

Zakelijk

GORINCHEM Voor de een is de elektrische fiets vooral voor recreatief gebruik, maar veel anderen maken hun kilometers vooral doordeweeks, van huis naar school of werk. Wil je daarvoor een elektrische fiets aanschaffen dan moet je die bijtijds bestellen, want de rijwielbranche kampt met onderdelenschaarste.

Elektrische fietsen zijn er in veel soorten en maten, keuze genoeg zou je zeggen. Het grote knelpunt zit hem in de techniek. In de accu’s en om nog preciezer te zijn: in de chips in de accu’s. Daaraan zijn in de coronapandemie tekorten ontstaan, zoals dat voor talloze onderdelen in vele toepassingen geldt. En wanneer die problemen zijn opgelost? ,,De fabrikanten weten het niet, dus ik ook niet’’, lacht Martijn Dekker, eigenaar van Profile Martijn Dekker in Schelluinen. ,,Ik heb nu nog accu’s liggen, maar het begint wel nijpend te worden, zeker voor de wat grotere vermogens.’’ Als je kind na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs gaat en een elektrische fiets nodig heeft, ga dan vooral vast een keer kijken, zo raadt Dekker dan ook aan. ,,De tekorten zijn niet merkgebonden, alle leveranciers hebben ermee te maken. Dus je kunt de fiets maar beter tijdig bestellen.’’

SCHOOLJEUGD Het lijkt soms wel alsof alle scholieren tegenwoordig op elektrische fietsen rijden, maar dat valt volgens Martijn Dekker best mee. ,,De jeugd hier uit het dorp gaat meestal op een gewone fiets naar school in Gorinchem. Dat is maar een klein stukje. Maar er komen bij ons ook veel klanten uit Hardinxveld-Giessendam of Sliedrecht in de winkel. Dan wordt het al anders. Degenen die vijftien kilometer of verder van school vandaan wonen, hebben bijna allemaal een elektrische fiets; zéker als vrienden en vriendinnen er ook een hebben.’’

En wordt de schooljeugd niet te veel verwend met die elektrische ondersteuning? ,,Nee, dat vind ik niet. Je zit wel ruim een uur op de fiets. Het is juist een mooi alternatief voor het openbaar vervoer. Een elektrische fiets is een investering, maar het scheelt wel een bus- of treinabonnement. En het is ook beter voor je.’

WOON-WERKVERKEER Een levensfase verder wint het elektrisch fietsen ook aan populariteit: naar en van het werk. De sterk gestegen brandstofprijzen maken de fiets aantrekkelijker voor zowel werkgever als werknemer. Daarnaast heeft corona onderstreept hoe  belangrijk het is om in goede fysieke conditie te zijn. Daar heeft een dagelijkse fietstocht een positieve invloed op. ,,Het gebeurt al wel, maar het zou mooi zijn als werkgevers het gebruik van de fiets nóg meer stimuleren’’, vindt Dekker. ,,Ik merk wel dat mensen de auto liever laten staan sinds de benzine zo duur is geworden, maar er zijn nog veel meer voordelen. Als je elke dag in de file staat, ben je op de fiets vaak net zo snel of sneller op je werk. En het is heerlijk om na een werkdag even uit te waaien.’’

ACTIERADIUS Belangrijkste punt van aandacht bij de aankoop van een elektrische fiets voor het dagelijkse verkeer naar school of werk is de actieradius. ,,Er is niets vervelender dan een accu waarmee je het net niet haalt, dus kies liever voor een iets sterkere accu. In de winter of met sterke tegenwind is de accu sneller leeg. Met wind tegen is een motor in het midden van het frame effectiever dan de motor in het voorwiel, omdat je een constantere ondersteuning hebt. En je kunt voor riemaandrijving kiezen in plaats van een standaard ketting. Daar heb je veel minder onderhoud aan.’’

Dit artikel kwam dit stand i.s.m. Profile Martijn Dekker

advertentie