‘Wachten met kinderen aan de hand’

16 oktober 2007 om 00:00 Nieuws

,,Iedere keer wordt gezegd dat we begrip moeten hebben. Maar ik heb er geen begrip meer voor, ik wil een oplossing”, aldus Melanie Jansen-Drie.

Scholen en ouders zijn (te) late taxi’s zat GORINCHEM - De 67 minuten die haar dochter moest wachten op de taxi waren de druppel. Melanie Jansen-Van Drie is al langere tijd ontevreden over het taxivervoer tussen school en de BSO-locatie waar haar dochter naar toe gaat. Zij staat hierin niet alleen. Ook andere ouders en scholen klagen over lange wachttijden en een slechte communicatie.

Taxibedrijf Haars en Stichting Kindercentra Gorinchem (SKG) begrijpen dat het lange wachten op een taxi vervelend is. ,,Maar het is niet zo dat we bovengemiddeld slecht presteren. Die 67 minuten waar mevrouw over praat hadden te maken met een technische storing. Puur overmacht dus. Ik zal niet zeggen dat we nooit te laat komen, maar het gaat slechts om incidenten”, aldus Noël Houweling, bedrijfsleider van Taxi Haars.

,,SKG realiseert zich dat het vervoeren van kinderen een kwetsbaar onderdeel is van de naschoolse opvang. Wij willen dit vervoer dan ook tot een minimum beperken. In de binnenstad gaat dat niet, omdat er geen BSO-locatie is. We ontkomen dus niet aan het inzetten van taxi’s”, aldus Dick Bouwman, directeur van SKG. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen heeft SKG duidelijke afspraken gemaakt met Taxi Haars. Een van die afspraken is dat de taxi een marge heeft van 15 minuten. Dat wil zeggen dat de taxi niet te laat is als deze binnen 15 minuten bij de school arriveert. ,,Technisch gezien zijn we op tijd, maar ouders en scholen kunnen wel het gevoel hebben dat de taxi te laat is. Door de complexe structuur van het taxivervoer is deze marge nodig”, aldus Houweling. Jansen-Van Drie vindt de excuses niet acceptabel. ,,Ik snap dat ze een uitwijkmogelijkheid moeten hebben, maar de taxi’s zitten steeds op het randje van deze marge of er ver overheen. En als ze te laat zijn, word de school niet geïnformeerd. Die staan maar te wachten met de kinderen aan de hand.”

Mede vanwege deze recente klachten heeft SKG besloten de afspraken rondom het taxivervoer nog eens duidelijk aan de orde te stellen. Bouwman: ,,We gaan met taxibedrijf Haars strenger toezien op deze marge. Verder gaan we scholen nogmaals informeren over wat ze moeten doen als en taxi te laat is. Wanneer het kwartier voor bij is kunnen ze contact opnemen met Haars. Dan krijgen ze exact te horen hoe lang het nog gaat duren.”

,,We hebben er bewust voor gekozen dat de scholen contact met ons opnemen. Wij hebben dan direct de juist persoon aan de lijn”, vult Houweling aan.

Volgens Dick Bouwman blijven de scholen verantwoordelijk voor een goede overdracht aan de taxi-chauffeur. Directeuren van diverse schoen in Gorinchem spreken dit echter tegen. ,,We voelen ons wel verantwoordelijk, maar we zijn het niet. De school is immers uit”, aldus Gert Mesch van De Tamboerijn. ,,Wij trekken onze handen er van af. Het is ons pakkie aan niet”, verklaart een medewerker van De Mariëngaarde. En ook de directeur van De Tweemaster voelt zich de dupe van iets waar hij eigenlijk niets mee te maken heeft. ,,Ik voel me wel verantwoordelijk voor de kinderen. Terwijl het een probleem van de SKG. Zij hebben een contract met Haars, niet wij.”

Basisschool De Tamboerijn is aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn voor een BSO-locatie in de binnenstad. Zo hopen ze de problemen rondom het vervoer voorgoed de rug toe te keren.

,,Ik zou het vreemd vinden als het hen wel zou lukken. Wij zijn al jaren bezig maar stuitten steeds op een nee, van de gemeente, maar ook van de scholen”, aldus Bouwman. Bij basisschool De Tamboerijn is niks bekend over enig overleg. Reageren op dit artikel kan op www.stadgorinchem.nl.

advertentie
advertentie