Ruimterommel

29 maart 2009 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Waar de mens komt ontstaat afval. Archeologen determineren de mens aan afval, van vuistbijlen tot aan scherven. De beerput levert de archeoloog een schat aan informatie over de bewoners van de vindplek, wanneer zij daar woonden, hun mate van welstand en dergelijke. Bij toenemende bevolkingsdichtheid echter begon afval een probleem te worden, anorganisch afval dan zoals zware metalen, radioactief afval en in de lucht koolzuur. Ook organisch afval kan sterke verontreiniging geven in de bodem, denk aan bestrijdingsmiddelen van insecten en dergelijke. De moderne mens is daar zelf schuldig aan. Vanaf het begin van de industriële revolutie werden nieuwe producten en productiemethoden bedacht waarbij prijs en kwaliteit zaligmakend waren. Uitval, lees afval, verlaagden de opbrengst en de productiviteit. Dat het dan nog resterende afval een zware aanval op de kwaliteit van ons milieu betekent, werd pas halverwege de 20ste eeuw ingezien. Inmiddels komt een nieuw aspect naar voren: ruimteafval. Gebaseerd op een lichte botsing van een Russische en een Amerikaanse communicatiesatelliet waaruit brokstukken ontstaan grotere, maar vooral kleinere. Sinds de Spoetnik in 1957 zijn al zo’n zesduizend kunstmanen de ruimte ingeschoten, waarvan er nog circa achthonderd actief zijn, aldus Mark Traa in De Tijd. Hierdoor ontstaat een groot probleem. Wie ruimt dit ruimteafval op? Hoe voorkomt men rampen in de ruimte?

Een aansprekend probleem dat Miny van Leeuwen inspireerde tot het maken van haar schilderij Ruimterommel. Twee krachtige banen visualiseren de lancering van kunstmatige satellieten, met op de achtergrond de aarde, de banen die de satellieten afleggen en gevormd ruimtevuil. Het schilderij (acrylverf op doek, 70x90 cm) is opgenomen in de tentoonstelling van Vrouw en Abstract en te bezichtigen tijdens de Culturele Route van 12 april.

Vrouw en Abstract, Infanteriepad 6.

advertentie
advertentie