Ondernemers Kwekelstraat werken samen met aanbiedingen via social media

11 december 2011 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Winkeliers en andere ondernemers in de Kwekelstraat slaan hun handen ineen om meer publiek te trekken. De inzet van social media speelt hierbij een grote rol. Met name het sociale netwerk Foursquare wordt vanaf deze week groots ingezet. Het is voor het eerst dat een gehele straat samenwerkt op dit gebied.

Foursquare is een online sociaal netwerk, waarbij gebruikers via de mobiele telefoon bij een winkel, restaurant of een andere specifieke bestemming kunnen 'inchecken'. Door dat te doen, verdien je punten en kun je aan je online vrienden laten zien waar je bent. Bovendien kun je gebruik maken van zogeheten 'specials'. Dit zijn specifieke aanbiedingen die ondernemers kunnen aanmaken en alleen gelden voor mensen die zich via Foursquare kenbaar maken ofwel inchecken.

Op het gebied van deze specials werken de winkels en andere ondernemingen in de Kwekelstraat samen. Door bij twee winkels iets te kopen, kan een gratis product bij een derde winkel worden opgehaald. Initiatiefnemer is John van de Reijt, eigenaar van de fietsenwinkel in de straat. Hij kwam in aanraking met Foursquare tijdens een seminar over communicatietactieken. Van de Reijt: ,,We waren al actief met Facebook en Twitter, maar daarmee blijf je een afstand houden tussen winkelier en klant. Foursquare combineert juist het online sociale aspect met het daadwerkelijk, fysiek in de winkel aanwezig zijn. Tijdens het seminar zag ik gelijk de mogelijkheden om dit niet alleen voor mezelf te doen, maar om met de hele straat op te pakken.''

Hoewel de Kwekelstraat de laatste tijd is uitgegroeid tot een divers winkelstraatje, blijft het redelijk onbekend, zeker bij mensen van buiten Gorinchem. Van de Reijt: ,,Je hoort zoveel mensen klagen dat alle winkelstraten in Nederland hetzelfde eruit zien, met overal dezelfde ketens. De Kwekelstraat bewijst dat het anders kan, maar veel mensen weten nauwelijks van het bestaan af. We hebben hier zulke leuke winkels die je nergens anders ziet, echt een aanwinst voor de stad. We hopen dat deze Foursquare-actie de zichtbaarheid vergroot.''

Het voordeel van Foursquare is dat specials zichtbaar worden zodra je in de buurt bent. Robbert Boekhoven, collega van Van de Reijt, regelt het beheer van de Foursquare-acties, legt uit: ,,Mensen die in de stad zijn en hun Foursquare bekijken, zien meteen dat er nog een leuke straat is, vol met aanbiedingen. Het nodigt op zijn minst uit om even te gaan kijken.''

Boekhoven heeft ook veel van de ondernemers geholpen met de eerste stappen op Foursquare. Van de Reijt: ,,Iedereen was gelijk enthousiast, maar sommigen zagen wel wat op tegen de technische bijkomstigheden. Terwijl ik met ze sprak, had Robbert al een account voor ze aangemaakt en konden ze aan de slag. We starten nu met een vrij algemene actie, maar je kunt er ook goed mee inspelen op de actualiteit. Hou Foursquare dus maar in de gaten.''

advertentie
advertentie