'Fietsroutes moeten veiliger'

6 december 2012 om 00:00 Nieuws

Aanpak rotondes krijgt voorrang

GORINCHEM - De meeste gemeenteraadsleden vinden dat bij de uitwerking van het Fietsplan 2014-2018 er vooral aandacht moet zijn voor verbetering van de veiligheid voor fietsers. Tijdens een presentatie van Niels van Leeuwen bleek namelijk dat Gorinchem voor fietsers veel onveiliger is dan het Nederlands gemiddelde. Ook de klinkerwegen in de binnenstad scoren met een dikke min op gebied van comfort.

Wethouder Trix van der Torren (verkeer) kondigde aan dat deze presentatie een eerste opzet is voor het Fietsplan, dat nu verder wordt uitgewerkt zodat het in maart door de raad kan worden vastgestel. De presentatie van Niels van Leeuwen bood een inventarisatie van de huidige stand van zaken en uitgangspunten voor nieuw beleid, dat overigens in overleg met belangengroepen zoals de Fietsersbond wordt uitgewerkt.

De ambitie van het plan is de minpunten op te halen naar het gemiddelde niveau. Door gebrek aan financiële middelen kan jaarlijks één project worden aangepakt. Verbetering van rotondes is daarbij inbegrepen. De gemeenteraad heeft in november een motie voor verbetering van de rotondes aangenomen. Uit de inventarisatie blijkt nu inderdaad dat de rotondes in de top 3 van de zogenoemde Black Spots, gevaarlijke plaatsen, staan met de meest ernstige vormen van letsel of zelfs dodelijke ongevallen. De lijst Black Spots ziet er als volgt uit: Rotonde Eike's Hof, rotonde De Kom (voor het stadhuis), tussen de bruggen (richting binnenstad), de kruisingen Schelluinsestraat-Banneweg, Stalkaarsen-Banneweg, Paardenwater-Walstraat en Haarstraat-Katerstraat.

Van Leeuwen gaf tevens een overzicht van organisaties die zich bezighouden met fietsverkeer zoals De Fietsersbond, die regelmatig aan de bel trekt, een onderzoek van Fietsbalans en een actie van Belgerinkel. Daarnaast heeft Waterschap Rivierenland een scholierenonderzoek gehouden en de plaatsen in beeld gebracht die zij als onveilig of onoverzichtelijk ervaren. Naar aanleiding daarvan zijn fietsroutes voor scholieren in de regio verbeterd.

Fietssnelweg

Nieuw in het beleid zijn voorzieningen voor elektrisch fietsen. ,,Deze fietsers gaan niet alleen veel sneller, maar leggen vaak ook langere afstanden af.'' Het woord fietssnelweg valt, hoewel dat meer voor het buitengebied van toepassing is. Ook komt fietsparkeren kort aan bod.

Diverse gemeenteraadsleden geven echter aan dat wat hen betreft het veiligheidsaspect het belangrijkst is. In deze eerste opzet ontbreken Dalem en het nieuw te bouwen station Papland nog.

Voorafgaand aan deze presentatie sprak fietser Adriaan Romijn de gemeenteraad toe. ,,We hebben twee jaar op het Fietsplan gewacht. Kom op nu: Geen woorden, maar daden.''

advertentie
advertentie