Beatrixziekenhuis neemt deel aan pilot 'Patiënt aan tafel'

8 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

GORINCHEM - Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem wil de zorg voor patiënten met borstkanker optimaliseren. Hiervoor neemt zij deel aan de pilot 'Patiënt aan tafel', geïnitieerd vanuit zorgverzekeraar Coöperatie VGZ en Borstkanker Vereniging Nederland (BVN). De pilot loopt tot eind dit jaar en heeft als doel om eventuele knelpunten op het gebied van informatieverstrekking, bejegening en doorlooptijden te achterhalen. Vervolgens worden verbeteringen doorgevoerd waar nodig.

Het uitgangspunt voor de pilot zijn de kwaliteitscriteria voor borstkankerzorg uit de Consumer Quality Index (CQI) Mammacare en de Monitor Borstkankerzorg van de Borstkankervereniging Nederland. Op deze kwaliteitscriteria, die zijn opgesteld vanuit patiëntperspectief, voert het Beatrixziekenhuis dit jaar samen met Borstkankervereniging Nederland en zorgverzekeraar Coöperatie VGZ een verbetertraject uit. ,,Het leveren van kwalitatief goede zorg op een betrokken manier, dichtbij is ons uitgangspunt," zegt Kees Heijblom, directielid Rivas Zorggroep. ,,Door deelname aan de pilot en oog te hebben voor mogelijke verbeteringen, dragen we hier aan bij. Doordat patiëntenervaringen leidend zijn, kunnen we werken aan kwaliteitsverbetering waarbij de patiënt centraal staat."

Het Beatrixziekenhuis zet gedurende de pilot in op een drietal thema's; informatieverstrekking, bejegening en doorlooptijden. Heijblom: ,,Om de resultaten op deze drie thema's te verbeteren, hebben we een aantal acties ontwikkeld. Denk hierbij aan een trainings- en coachingstraject op het gebied van bejegening. Of aan het monitoren van het mammacareproces om inzichtelijk te krijgen waar eventuele knelpunten liggen." In mei is de eerste tussenevaluatie. Eind dit jaar bekijken de betrokken partijen gezamenlijk de resultaten en bepalen ze samen de vervolgstappen.

Naast het Beatrixziekenhuis nemen het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het Medisch Centrum Alkmaar deel aan de pilot 'Patiënt aan tafel'. Coöperatie VGZ wil als zorgverzekeraar passende zorg voor haar verzekerden inkopen. Dit betekent dat de zorg moet aansluiten op de wensen en eisen van de klant. Om dit te realiseren voert VGZ de pilot uit. Deze wordt in samenwerking met Borstkanker Vereniging Nederland (BVN) uitgevoerd. Patiënt-advocates, die zelf borstkanker hebben gehad en zijn opgeleid om mee te denken op het gebied van kwaliteit van zorg, nemen namens BVN deel aan gesprekken. Aan de hand van deze gesprekken worden er verbeterplannen opgesteld welke uiteindelijk moeten resulteren in een hogere patiënttevredenheid. Als de resultaten goed zijn, worden de ziekenhuizen aangewezen als best practices.

advertentie
advertentie