Cora de Kok bij een van haar kunstwerken: een afbeelding van haar oudste tante met – geborduurde – hond.
Cora de Kok bij een van haar kunstwerken: een afbeelding van haar oudste tante met – geborduurde – hond. Rob Kreszner

De Kok: passie voor borduren

17 april 2018 om 15:30 lokaal

GORINCHEM De nieuwe expositie in het Gorcums Museum, gewijd aan de kunst van het borduren, trekt nu al een grote schare bezoekers uit het hele land. Zij zijn verrast over de enorme variatie in borduursels uit verschillende culturen en in mode van vroeger en nu. Ook hedendaagse kunst met borduurtechniek komt aan bod. Wij spraken met een van de deelnemende kunstenaars, Cora de Kok, uit Hardinxveld-Giessendam.

Rubriek Gorcums Museum

Met aanstekelijk enthousiasme neemt zij ons in gedachte mee naar het dorp van haar jeugd, waar vader Huib een bedrijf in veevoeders dreef. Dankzij hem kwam Cora in contact met de agrarische omgeving. Maar veel belangrijker: dankzij hem leerde zij 'kijken', zoals Cora zelf formuleert. Zij erfde haar vaders ongebreidelde nieuwsgierigheid, belangstelling voor geschiedenis en grote dadendrang. Zo stond pa, als amateurarcheoloog, regelmatig tot zijn knieën in de modder en haalde onvermoede schatten uit de bodem. Hij ontwikkelde zich tot expert en taxateur van antiquiteiten. Later stond hij aan de basis van o.a. de vereniging Den Hâneker en museum De Koperen Knop.

Rond haar twintigste sloeg Cora haar vleugels uit en vestigde zich in Dordrecht, waar zij 40 jaar bleef wonen. Ze begon een particuliere kunstuitleen, 'De Etalage'. De borduurwerkjes die zij in haar vrije tijd maakte vielen op en ze werd gevraagd voor een solo-expositie bij galerie 't Hemeltje. Dat smaakte naar meer en met een vierjarige vakopleiding 'textiele werkvormen en tekenen' wist ze haar kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze werd lerares 'algemene technieken' aan de LTS in Dordrecht. Daar onderwees zij ook fotografie, koken en weven. Na 7 jaar, tijdens een fusieproces van de school, besloot zij daar een punt achter te zetten. De creatieve sluizen moesten weer open: zij begon een galerie en startte met het maken van kleding in opdracht. Na 12 succesvolle jaren vond Cora dat ook wel weer mooi geweest en besloot in 2004 om zich alleen nog te wijden aan autonome kunst. Daarvan zijn in het museum nu een aantal prachtige voorbeelden te zien. Maar Cora kan moeilijk stil zitten en het bloed kruipt waar het niet gaan kan: zo is zij al weer vele jaren betrokken bij de exposities in het boerderij-museum De Koperen Knop. Ook daar is zij met hart en ziel aan verknocht. Met het gevaar dat het maken van borduurwerken - haar favoriete bezigheid - er bij in dreigt te schieten...

advertentie
advertentie