`Protest bij opening Betuwelijn
19 juni 2007 om 00:00 NieuwsMet het overhalen van een hendel in Barendrecht opende koningin Beatrix zaterdag officieel de Betuweroute. De ‘feesttrein’ die elders in beweging werd gezet, had eigenlijk tot Valburg in de Betuwe moeten rijden, maar kwam niet ver. Ter hoogte van Papendrecht, Sliedrecht en Schelluinen, maar ook in Gelderland hadden actievoerders zich vakkundig aan het spoor geklonken. Vanaf het moment dat begin jaren ‘90 de plannen over de spoorlijn bekend werden, is het project omstreden. In totaal werden er 400 huizen en bedrijfspanden voor de 160 kilometer lange lijn gesloopt.
Na jarenlange protesten en processen hingen er eind vorig jaar nieuwe perikelen in de lucht. De burgemeesters van Hardinxveld, Gorinchem en Giessenlanden wilden het veiligheidsconvenant niet tekenen. Na overleg gingen de burgervaders overstag met de kanttekening dat veiligheidsknelpunten als de bluswatervoorziening en bereikbaarheid voor hulpdiensten in de toekomst worden opgelost.
De Betuweroute is zeven jaar vertraagd en heeft bijna vijf keer zo veel gekost als oorspronkelijk begroot (4,7 miljard). Hoewel deze investering niet terugverdiend gaat worden, lijkt de lijn nu toch levensvatbaar te zijn. Exploitant Keyrail: ,,Eind 2007 moeten er gemiddeld 50 treinen per dag rijden.” De eerste trein bereikte gisteren na drie uur ongehinderd de Duitse grens. Om in de toekomst acties te voorkomen, maakt Keyrail de dienstregeling niet openbaar.
uOp pagina 15 is een uitgebreide reportage te vinden over de jarenlange strijd van de boeren, burgers en ondernemers.