‘In deze huizen is niet te leven’

16 juni 2009 om 00:00 Nieuws

In plaats van de route door de deur, stapt Kiriakos Gelinos naar buiten door de nog lege houten kozijnen. ,,Ja dit is wel de makkelijkste manier”, meent hij nonchalant. Maar van binnen kookt hij. Gelinos is woedend over de behandeling die hij van woningcorporatie Poort 6 heeft gekregen. ,,Eind maart is de verbouwing al begonnen. Die zou vijf weken duren, maar duurde uiteindelijk drie weken langer. Tien weken woonde ik in een wisselwoning, want ik kon niet meer in mijn woning blijven. Ik kreeg door al het stof meer last van mijn astma en ik kreeg bloedneuzen. Mijn ouders zijn met mijn zusje bij mijn oudere zus en haar gezin gaan wonen.”

Onbewoonbare flats in de Vroedschapwijk GORINCHEM - Aan de kant van de Vroedschapstraat is niets te zien, maar wie om de flat heen loopt ziet grote machines staan die de woningen in de Vroedschapwijk een stuk mooier moeten maken. Maar mooier vinden de bewoners het nu nog helemaal niet. Behalve een hoop stof en veel herrie, levert de verbouwing aan hun woningen vooral veel ergernis op. Woningcorporatie Poort 6 had volgens de bewoners vooraf verkondigd dat de huurders enkel een paar dagen een woning kregen toegewezen om te koken en te douchen. Maar de woningen bleken onleefbaar tijdens de verbouwing. Bewoner Kiriakos Gelinos: ,,Weken zat ik in wisselwoning en mijn ouders logeerden bij mijn zus.” De Stad Gorinchem maakte een inventarisatieronde.

Door Marjanne Dijkstra

En dat is wat Gelinos steekt: ,,Maanden is mijn leven gedirigeerd door de woningcorporatie. Je kunt niet leren in de herrie, dus je haalt je studiepunten niet. Ook mensen die moeten werken in deze omstandigheden hebben het moeilijk. En van te voren was deze verbouwing ons heel anders voorgespiegeld. Poort 6 vond dat we hier konden blijven wonen en dat we misschien een dag uit onze woning moesten en drie of vier dagen een woning toegewezen kregen om te douchen in een ‘douchewoning’. Maar we konden hier echt niet blijven wonen.”

En dat blijkt als we de woning bezoeken van mevrouw Karalti. Voor haar is de verbouwing bijna voorbij en de volgende dag moet ze de sleutel van de wisselwoning inleveren en met haar twee dochters in haar gerenoveerde flat trekken. Maar zelfs de gerenoveerde flat is op dat moment totaal nog niet leefbaar. De keuken mist nog apparaten als een gasfornuis en het glas van een deur in de woning is volledig vernield. Een verre van veilige situatie met twee kinderen. Karalti: ,,Op papier woonden we hier al die tijd en zijn we nooit verhuisd, maar we zaten steeds in de wisselwoning omdat hier niet te leven was. In mijn gerenoveerde flat is veel beschadigd en ik krijg maar een klein deel vergoed.” Andere bewoners klagen over bouwlieden die zomaar onaangekondigd hun huis komen binnenlopen. De zin is nog niet uitgesproken of de deur zwaait open en een werkman stommelt binnen. ,,Deuren doen ze ook niet altijd op slot. Al mijn spullen staan nog hier en daar kan iedereen dus zomaar bij”, meent een vrouw.

Woordvoerster Maaike Wittenberg van woningcorporatie Poort 6 stelt dat er misverstanden bestaan over de zogenoemde ‘wisselwoningen’: ,,Die bestaan helemaal niet. Mensen die daar behoefte aan hebben kunnen een lege woning tot hun beschikking krijgen. In de ‘douchewoning’ kunnen ze bijvoorbeeld douchen en koken of een tijdje doorbrengen. Het gaat om erg veel woningen en we proberen echt zoveel mogelijk in te spelen op de vragen en wensen van mensen. We werken met een opzichter, woonconsulent en nog veel anderen aan de problemen en geven onze ogen en oren zoveel mogelijk de kost. Natuurlijk zijn we vijf weken in een woning bezig en is dat een grote ingreep. En de mogelijkheid van een douchewoning blijft bestaan.” Wittenberg bevestigt dat het een verplichte verbouwing was, maar meent dat mensen ook een aantal dingen zelf hebben kunnen kiezen. ,,Verbouwen blijft verbouwen. Natuurlijk vind ik het heel erg als ik hoor hoe sommige mensen deze renovatie ervaren; we willen er het beste van maken voor onze huurders. We zitten er juist heel dicht bovenop en proberen mee te denken. Reageren op incidenten is sowieso lastig. Ik wil mensen daarom vragen om echt naar ons toe te komen of contact op te nemen als zij vragen en problemen hebben. Alleen zo kunnen we de problemen oplossen. Dat willen we ook graag. We doen echt ons best om de overlast voor de mensen zo beperkt mogelijk te houden.”

advertentie
advertentie